Lähtötason ja tuen tarpeen kartoittaminen matematiikassa, englannissa, ruotsissa ja äidinkielessä

Jyväskylän Lyseon lukiossa kehitettiin lähtötason ja tuen tarpeen kartoittamisen keinoja eri oppiaineissa. Kartoitus toteutetaan ensimmäisen vuositason opiskelijoille heti lukio-opintojen alussa osana opiskelijan tuentarpeen havaitsemisen laajempaa kokonaisuutta. Keinoina tähän on sekä opiskelijoiden tekemä lähtötasotesti että aloituskyselyyn vastaaminen.

Lähtötasoa kartoitetaan sellaisissa oppiaineissa, joissa opiskelijoiden haasteet ovat yleisiä. Matematiikan lähtötasotesti pohjautuu Niilo Mäki -instituutin tekemiin koetehtäviin ja vastaavasti äidinkielessä lähtötasotestinä sovelletaan valtakunnallista äidinkielen koetta. Ruotsin ja englannin kielissä testit koostuvat opettajien itse tekemistä tehtävistä. Jokainen testeistä on toteutettu sähköisesti niin, että testitulokset saa analysoitua esim. Excel-ohjelmistolla mahdollisimman lyhyessä ajassa. Lähtötasotestaus mahdollistaa nopean ja tehokkaan tiedonkeruun ja antaa avaimet opiskelijan ohjaamiseksi tuen luokse heti lukio-opintojen alkuvaiheessa.

Aloituskyselyssä opiskelijoille esitetään oppiainekohtaisia kysymyksiä kootusti samassa kyselyssä. Näillä kartoitetaan opiskelijan omaa kokemusta tuen tarpeestaan eri oppiaineissa.

Sähköisellä kartoittamisella saadaan opiskelijoiden tuen tarpeesta nopeasti suuntaa antavia tuloksia koko lukion tuentarpeesta ja verrattain pienellä työmäärällä. Samalla opiskelijamassasta saadaan seulottua tehokkaasti opiskelijoita, joilla voi olla tukitarpeita yhdessä tai useammassa oppiaineessa. Sähköinen alusta mahdollistaa myös tehokkaan työskentelyn, jolloin henkilöstökustannukset eivät ole huomattavat, opiskelijamäärästä riippuen noin 0,25 vuosiviikkotuntia.


Lisätietoja

Jyväskylän Lyseon lukio
Heidi Räihä, Sakari Salo, Pirkko Vilenius-Virtanen & Sari Vuohenkunnas
etunimi.sukunimi@gradia.fi