Lukio-opiskelijan tuen tarpeen havainnointi

Jyväskylän lyseon lukiossa kehitettiin opiskelijan tuen tarpeen havainnoinnin malli, joka jakaantuu kahteen osaan: lähtötasotesteihin ja malliin opiskelijan kohtaamisesta. 

Opiskelijan aloittaessa lukio-opintonsa, hän osallistuu lähtötasokartoitukseen, joka pitää sisällään sähköiset lähtötasotestit  matematiikassa, äidinkielessä, englannin ja ruotsin kielissä sekä näiden lisäksi lukiseulan. Lisäksi toteutetaan kyselyitä, jotka kartoittavat opiskelijan aiempaa opintohistoriaa ja mahdollisia tukitarpeita sekä terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä asioita.

Opiskelijan kohtaamista varten kehitettiin neljäosainen malli, joka tukee henkilökunnan jäsentä opiskelijan kohtaamisessa. Jokainen havainnoi opiskelijan tuen tarvetta ja puuttuu, mutta tarjoaa tukea vain oman osaamisen puitteissa.

Kohtaamisen mallin neljä osaa:

  1. Kohtaa
  2. Pohdi
  3. Sovi
  4. Saata
  1. Kohtaa:

Opiskelija kohdataan aina ensimmäisenä ennen muiden tiedottamista. Jokaiseen havaintoon puututaan ja jokainen on vastuussa puuttua. Jos henkilökunnan jäsen pohtii puuttumisen tarvetta, niin yleensä sellainen on.

Opiskelijalle tulee kertoa havainnosta ja selvittää hänen kanssaan, onko havainto oikea ja haluaako opiskelija keskustella tästä. Tarpeen on myös selvittää, saako opiskelija mahdollisesti jo tukea tai haluaako hän tukea opiskeluunsa.

  1. Pohdi

Mikäli opiskelijan asia ei ole vielä hoidossa ja opiskelija haluaa tukea, tulee selvittää tarkemmin mistä on kyse ja pohtia, kuka on oikea henkilö tukemaan opiskelijaa.

  1. Sovi

Seuraavaksi opiskelijalle ehdotetaan, mitä tehdään ja keneen otetaan yhteyttä. Opiskelijan kanssa yhdessä sovitaan, ketä asiaan liittyen tiedotetaan ja mitä kullekin kerrotaan. Opiskelijan kanssa sovitaan myös siitä, kuka tukitoimien onnistumista jatkossa seuraa.

  1. Saata

Tässä vaiheessa opiskelijan kanssa sovitaan, kuinka opiskelija ottaa yhteyttä tukitoimeen tai toiseen henkilöön. Opiskelija ottaa joko itse yhteyttä tai otatte yhteyttä yhdessä opiskelijan kanssa. Myöhemmin on hyvä varmistaa, että opiskelija on ottanut yhteyttä.

Opiskelijan tuen tarpeen havainnointi on tärkeää myös koko lukio-opiskelun ajan. Tehokas havainnointi on mahdollista vain, jos jokainen lukion henkilökunnan jäsen toimii aktiivisesti havainnoijan roolissa. Tämä tarkoittaa puuttumista jokaiseen tilanteeseen, jossa kokee, että opiskelija voisi tarvita apua, riippumatta siitä, onko opiskelija tuttu entuudestaan tai onko tuen tarve sellainen, johon itse osaa vastata. Tukea ei tarvitse kuitenkaan tarjota muutoin kuin oman työnkuvan rajoissa, vaan tällöin opiskelija tulee saattaa oikean henkilön tai tuen luokse.


Lue lisää: Koulutus opiskelijan kohtaamiseen


Lisätietoja

Jyväskylän Lyseon lukio
Sakari Salo
etunimi.sukunimi@gradia.fi