Pedagogisen tuen prosessi lukio-opiskelijan näkökulmasta

Turun lukiokoulutuksessa laadittiin lukio-opiskelijoille ja heidän huoltajilleen suunnattu oppimisen tuen verkkosivu, joka linkitettiin osaksi kaikkien kaupungin lukioiden omia verkkosivuja. Sivulle kuvattiin pedagogisen tuen ja ohjauksen prosessi lukio-opintojen aikana, kerättiin tietoa lukio-opiskelijaa askarruttavista opintojen etenemiseen liittyvistä haasteista ja ratkaisuista sekä koottiin tietopaketti lukion eri toimijoiden rooleista ja tehtävistä tukitarpeiden tunnistamisessa ja niihin vastaamisessa. Ohjaus ja tuki Turun lukioissa verkkosivun taustalla on ajatus siitä, että kaikki opiskelun tukeen liittyvä tieto löytyisi kootusti yhdestä paikasta.

Yksi osa verkkosivua on pedagogisen tuen prosessin kuvaaminen lukio-opiskelijan näkökulmasta. Kuvaukseen on kirjattu, mitä asioita lukio-opiskelija opinnoissaan kohtaa ja mistä pedagogiseen tukeen liittyvistä asioista hänen on hyvä olla perillä.

Tuen kuvaus on jaoteltu kolmeen osaan: opintojen alussa, opintojen aikana sekä ennen ylioppilaskirjoituksia. Tuen prosessi tuo näkyväksi, mitä tapahtuu missäkin opiskelun vaiheessa pedagogiseen tukeen liittyen ja miten se etenee lukio-opiskelijan näkökulmasta. Kuvaus tuo esille opiskelijan omaa vastuuta opinnoistaan, mutta tekee näkyväksi sen, että opiskelija ei ole yksin ongelmiensa tai tuen tarpeensa kanssa.

Prosessin kuvauksen lisäksi sivulle on koottu tärkeitä termejä selvennettynä lukio-opiskelijalle ja hänen huoltajalleen. Termit ovat: Opiskelijatietolomake, DigiLukiseula, opiskeluhuolto, opiskeluhuollon ohjausryhmä, lukion opiskeluhuoltoryhmä sekä monialainen asiantuntijaryhmä eli MAR.

Avaa verkkosivu tästä

Turkun lukiokoulutus