Kirjoittamisen paja

Turun suomalaisen yhteiskoulun lukiossa kehitettiin kirjoittamisen paja erityisesti niitä opiskelijoita varten, joilla on syystä tai toisesta haasteita saada tehtäviä valmiiksi. Kirjoittamisen tukipaja on suunnattu kaikkien oppiaineiden opiskelijoille.

Mistä on kyse?

Kirjoituspajassa opiskelijalle tarjotaan apua ja tukea kirjoitustöiden alkuun pääsemisessä ja rästitöissä. Töiden palautuminen ajallaan helpottaa sekä opiskelijoiden että opettajien arkea ja vähentää stressiä. Opiskelijat saavat halutessaan myös henkilökohtaisempaa ohjausta.

Opiskelijat tulevat pajaan tekemään äidinkielen kurssien kirjoitustehtäviä, kuten esimerkiksi aineistoesseitä, runoanalyysejä ja novellianalyysejä. Toisinaan pajassa kirjoitetaan myös muiden oppiaineiden kuin äidinkielen tekstejä, esimerkiksi reaaliaineen tutkielmaa. Tällöin vastuuopettaja on kieliapuna.

Opiskelija valitsee itse pajaan tullessaan ne tehtävät, mitä hän aikoo pajassa tehdä. Pajan tarkoituksena on tarjota rauhallinen kirjoitustila ja aika sekä mahdollisuus avun saamiseen äidinkielenopettajalta. Apua opiskelijat tarvitsevat esimerkiksi tekstin rakenteen suunnittelussa, viittaustekniikkaan liittyvissä pulmissa sekä analyysitermien käytössä.

Pajaa pidetään lukion äidinkielen luokassa, 2 – 4 kertaa yhden lukiojakson aikana. Etäopiskelun aikana muutama paja pidettiin etänä Teamsissä. Etäpajassa opettajalla oli livepuheluita yksittäisten opiskelijoiden kanssa sekä muutamia chat-keskusteluja kirjoittaen.

Mitä hyötyä käytäntö tuo lukion toimintaan?

Kirjoitusajan ja -paikan tarjoaminen myöhässä tai kesken olevien töiden tekemiseen lisää opiskelijan motivaatiota tarttua toimeen. Opiskelija saa myös nopeasti apua pulmakohtiin ja haastaviin tehtäviin.

Turun suomalaisen yhteiskoulun lukio
Salla Pulkkinen