Rästi- ja läksypaja

Turun Katedralskolanissa kehitettiin rästi- ja läksypaja eri oppiaineiden läksyjen tekemisen tueksi. Paja on suunnattu erityisesti niille opiskelijoille, joilla on paljon rästejä tai jotka haluavat apua läksyjen kanssa.

Mistä on kyse?

Pajassa tarjotaan apua ja tukea niille opiskelijoille, joilla on hankaluuksia yksittäisten tehtävien loppuun saattamisessa sekä samalla tarjotaan paikka niille opiskelijoille, joilla on kertynyt paljon keskeneräisiä tehtäviä.

Pajan tavoitteena on auttaa opiskelijoita ajanhallinnassa sekä huomaamaan heikkoja opiskelustrategioita. Pajassa tuetaan opiskelijaa opiskeluun ja tehtäviin liittyvässä ahdistuksessa ja stressissä sekä pidetään yllä opiskelumotivaatiota. Työtaakka ei tunnu niin raskaalta myöhemmin kurssien edetessä, kun opiskelijat saavat konkreettista apua jo varhaisessa vaiheessa kursseja.

Miten paja toimii?

Toteutus lähti pajan suunnittelusta ja aikatauluttamisesta. Pajan vetovastuuseen valittiin kaksi opettajaa. Tämän jälkeen pajasta tiedotettiin opiskelijoille, huoltajille ja opetushenkilökunnalle.

Pajaa pidetään joka toinen keskiviikko klo 14.30 ja se on tarkoitettu kaikille opiskelijoille ja kaikkia oppiaineita varten. Tarjolla on kahvia, teetä ja pientä välipalaa. Pajaan tultaessa opiskelija täyttää lomakkeen yhdessä pajaa vetävän opettajan kanssa. Lomakkeeseen täytetään ne tehtävät, jotka opiskelijan on tarkoitus tehdä pajan aikana. Tehtävät jaetaan vielä pienempiin palasiin, jolloin tehtävien aloittamista helpotetaan ja opiskelija pystyy keskittymään yhteen pieneen tehtävän osaan kerrallaan. Lomakkeen avulla myös pajan vetovastuussa oleva opettaja on tietoinen, mitä kukin opiskelija tulee pajaan tekemään. Opettajan on tällöin myös helpompi auttaa opiskelijaa ja seurata tehtävien edistymistä. Opiskelijat työskentelevät pääasiassa itsenäisesti, mutta opettaja on aina tarvittaessa valmis auttamaan. Paja kestää yleensä pari tuntia kerrallaan.

Mitä hyötyä käytäntö tuo lukion toimintaan?

Ne opiskelijat, joilla on paljon rästitehtäviä, saavat pajassa apua siihen, mitä pitäisi tehdä. Pajassa myös luodaan joillekin opiskelijoille henkilökohtainen rästisuunnitelma. Opiskelijat hahmottavat työkuormaa paremmin, heille tulee parempi käsitys siitä, missä mennään ja opiskelija tulee nähdyksi.

Pajasta on ollut selkeää hyötyä siihen osallistuneille opiskelijoille. Opiskelijat ovat onnistuneet tarttumaan tehtäviin, jotka ovat tuntuneet aluksi mahdottomilta sekä saattamaan loppuun keskeneräisiä tehtäviä sekä kursseja.

Lue lisää hankkeen blogista:

I smedjan får de studerande hjälp med att slutföra sina halvfärdiga uppgifter

Katedralskolan i Åbo
Henrika Biström & Jutta Myrttinen