Abipajat – lisää varmuutta kirjoituksiin

Kuopion Lyseon lukiossa kehitettiin eri oppiaineiden abipajoja ylioppilaskokeisiin valmistautuville opiskelijoille. Kohderyhmänä ovat erityisesti koetilannetta tai omaa osaamistaan jännittävät eritasoiset opiskelijat, lisävarmuutta osaamiseensa hakemaan tulevat korkeimpia arvosanoja tavoittelevat opiskelijat sekä viime hetken vinkkejä hakemaan tulevat opiskelijat.

Mistä on kyse?

Suunnitelmaa laadittiin aluksi yhdessä opinto-ohjaajien ja erityisopettajan kanssa, ja aineenopettajat viimeistelivät pajojen toteuttamissuunnitelmat. Pajoja markkinoitiin opiskelijoille eri kanavien kautta ja niihin ilmoittautumisessa käytettiin aineryhmäkohtaisesti joko Wilman tapahtumakutsua tai Forms-lomaketta. Toteutusten jälkeen opiskelijoilta pyydettiin palautetta pajojen hyödyllisyydestä. Itsearviointia tehtiin myös osallistujamääriä seuraamalla.

Vaikka pajoissa on mukana paljon oppiaineiden sisältöaineksia, keskeistä on nimenomaan pyrkiä lieventämään koetilanteeseen liittyvää jännitystä sekä vähentää omaan osaamiseen liittyvää epävarmuutta. Tavoitteena on lisätä opiskelijoiden hyvinvointia jännitystä ja epävarmuutta vähentämällä. Toimintaan ohjataan tukiopetusresurssia.

Mitä hyötyä käytäntö tuo lukion toimintaan?

Abipajojen avulla pystytään lisäämään opiskelijoiden hyvinvointia ja auttamaan heitä valmistautumaan ylioppilastutkinnon kokeisiin mahdollisimman hyvin. Pajat ovat pieni askel opettajalle ja lukion taloudelle mutta suuri askel abiturientin itsetunnolle sekä hänen henkiselle hyvinvoinnilleen. Abipajoissa on helppo saavuttaa kertauskurssia yksilöllisempi tuen ilmapiiri sekä mahdollistaa hyvinkin henkilökohtainen opiskelijan ohjaus.

Katso webinaari pajatoiminnasta: https://dreambroker.com/channel/3bq81la9/0v2dszpe

Kuopion Lyseon lukio
Samuli Laitinen