Kategoriat
Yleinen

Selkokielisyys tukee opiskelijaa

Ammatilliset oppilaitokset siirtyivät monelta osin etäopetukseen koronan myötä. Luokkahuoneisiin suunnitellut opetussisällöt tulikin yhtäkkiä siirtää verkkoon, jolloin verkkopedagogiikka tuli oleelliseksi kaikille opettajille, ei vain siihen erikoistuneille.

Tampereen seudun ammattiopisto Tredu on mukana Polkuja-hankkeessa ja Tredun osatoteutuksen tavoitteena on kehittää erityisesti YTO-kurssien verkkototeutuksia kohti selkokielisempää ja kielitietoisempaa toteutusta. Jo kurssien rakenteella voidaan tukea niiden tavoitettavuutta, kun tehtäväkokonaisuudet ovat selkeästi koottuja. Selkokielisyys tukee kaikkien opiskelijoiden oppimista, kun tehtävien tekeminen ei pääty siihen, että tehtävät ovat teknisesti liian vaikeasti toteutettavissa. Oleellista on, että opiskelija voi keskittyä itse sisällölliseen tekemiseen.

Tredun osatoteutuksessa tarkoituksena on myös kehittää ja löytää keinoja kielitietoisen opetuksen tukemiseen. Monet opettajat kokevat haasteellisena maahanmuuttajaopiskelijoiden kielitaidon, vaikka kielitaitoa opiskelijalta jo löytyisikin. Usein kyse on vain siitä, miten asiat ilmaistaan. S2-opettajat kyllä kiertävät ammattialojen tunneilla tukemassa opiskelijoita, mutta hankkeen myötä on tarkoitus tuoda esille vinkkejä, miten jokainen opettaja voi opettaa kielitietoisemmin, eikä sen tarvitse olla vain S2-opettajien omaama taito.

Jotta aikuisten perusopetuksesta ammattikoulutuksen puolelle siirtyvät maahanmuuttajaopiskelijat tulisivat pärjäämään paremmin opinnoissa ammatillisen koulutuksen puolella, hankkeen aikana työstetään käytänteitä ja digipajoja, joissa voi täydentää puutteellisia digitaitoja, esimerkiksi Moodle-kursseilla opiskelua harjoittelemalla. Kun verkko-opiskelu ja tietokoneen käyttö tulee tutuksi jo ennen ammatillisiin opintoihin siirtymistä, antaa se valmiudet keskittyä sitten kasvavaan ammatilliseen sanastoon ja uusiin oppimistehtäviin.

Pilkaduksia tarjosi Projektipäällikkö Tiina Huovila, Tampereen seudun ammattiopisto Tredu / Polkuja-hanke