Kategoriat
Artikkelit Yleinen

”Luota prosessiin ja siedä keskeneräisyyttä” – Työelämässä toimiminen -kurssin integrointi työelämään

Perusteista poluille -hankkeen puitteissa aloitettiin Etelä-Kymenlaakson ammattiopistossa syksyllä 2021 suunnitella Työelämässä toimiminen -kokonaisuuden (pakollinen 2 osaamispisteen YTO-kurssi) integroimista osaksi työssäoppimisjaksoa ja siis työelämää. Suunnittelu toteutettiin yhdessä sosiaali- ja terveysalan opettajien kanssa. Ammatillinen opettaja toimi yhteyshenkilönä ja yhteistyökumppanina alan suuntaan. Kurssi suunniteltiin ja rakennettiin ItsLearning -verkko-oppimisympäristöön, joka on Ekamissa käytössä kaikilla aloilla.  Kurssi rakennettiin toteutettavaksi eportfolio -työkalua hyödyntäen. 

 Toteutusmuodosta informoitiin ensin sote-alan opettajia, jotka toimivat vuonna 2020 aloittaneiden ryhmien ryhmänohjaajina. Heidän kanssaan valittiin opiskelijoita, joilla katsottiin olevan valmiuksia suorittaa opintoja työelämä- eli TJK-jakson aikana. Sote-alan opettajat informoivat tästä mahdollisuudesta opiskelijoita ja opiskelijat ottivat yhteyttä YTO-opettajaan. 

Ennen TJK-jaksoa kurssiin liittyen pidettiin kaksi infoa, joissa opiskelijoita briiffattiin kurssin suorittamisen tavoista (sisällöistä, kestosta, suorittamisesta, arvioinnista). 

Infotilaisuuksissa sovittiin kurssin suorittamisesta ja kiinnitettiin opiskelijat kurssille. 

 Opiskelijat tekivät suorituksen portfoliotyönä TJK-jakson aikana. Ohjausta oli tarjolla viikoittain Teamsissa ja opiskelijat saivat myös välipalautetta keskeneräisistä töistään YTO-opettajalta. Valmis portfolio palautettiin ItsLearning -alustalle TJK-jakson jälkeen. 

Jakson päätyttyä opiskelijoiden kanssa pidettiin yhteinen reflektiotilaisuus, jossa kerättiin palaute jaksosta ja laadittiin itsearviointi. 

 YTO-opettajan mietteitä toteutuksen jälkeen 

 Tällainen toteutustapa soveltuu itsenäiselle opiskelijalle, jolla on oppimisvalmiudet kunnossa, sillä se edellyttää vahvaa itseohjautuvuutta ja digitaitojen hallintaa. 

Toteutustapa on myös luovempi tapa toteuttaa opintokokonaisuus (vrt. mekaaninen tehtävien tekeminen). 

Se on toki työlästä opiskelijalle, koska asioita pitää selvittää ja koota itsenäisesti TJK-jakson aikana. Sote-alalla harjoittelijat ovat usein ”työvoimaa”, jolloin muille tehtäville jää vähän aikaa. 

Lisäksi jatkossa ohjauksen tulee sisältyä harjoitteluun pakollisena ja integroiden tasaisesti koko jaksolle. Eli miten onnistuu ohjauksen vieminen työpaikalle/työharjoittelupaikoille? Entä ohjaus koululla? 

Miten opiskelijoiden kanssa viestitään? Mahdollisesti Whatsapp opiskelijoiden kesken? Nämä ajatukset heräsivät opiskelijoiden palautteita lukiessa. 

 Opiskelijoiden palautteita:  

 ” Työpaikoilla ei kovin hyvin ymmärretä, että kesken päivän tekee kouluhommia. Työpaikoilla ilmeisesti koetaan, että harjoittelussa tehdään täysipainoisesti sitä työtä. Ohjukseen olisi hyvä sisällyttää koulupäiviä esim. kolmen viikon välein ja se sisältyisi harjoittelupäiviin.” 

 ” Kurssin rakenne oli minusta hyvä ja esim. videoista oli helppo oppia ja niihin pystyi keskittymään. Its Learning- alusta portfolion tekemiseen on hyvä. Linkkejä oli aika hyvin ja niistä löytyi yleisesti asiasta tietoa. Välillä tiettyä asiaa sai kyllä kaivaa esim. artikkeleista.” 

 ”Tein noin 15-20h itse portfoliota. Koin haastavana ajallistesti portfolion tekemisen. Usein myös töidenjälkeen on väsynyt jolloin ei olisi jaksanut tehdä paljoa mitään.” 

 ”Teamssi tunteja en itse käyttänyt, mutta olivat varmasti hyödyllisiä. Välillä olisi itsellä ollut tarvetta osallistua niille, mutta en sitten jostain syystä osallistunut. Olisi hyvä jos vällillä voisi olla koululla tunteja. Kurssin keskellä voisi olla vaikka yksi pakollinen kerta koululla siellä katsottais missä kohtaa mennään ja ylensä jos joku tarvitsee apua ei jaksa sitä kysyä niin jos olisi pakollinen kerta niin voisi silloin kysyä.” 

 Kun kyseessä on pilotointi, eikä yhtään tiedä mitä tuleman pitää, on luotettava prosessiin ja siihen, että jotakin tapahtuu lopulta, vaikka asiat vaikuttavat keskeneräisiltä pitkään. Tämä ajatus kannustaa jatkamaan ja kehittämään monimuotoisia oppimisen tapoja. 

 Blogitekstin laativat: Heidi Pienonen ja Nina Turunen