Stressilääketieteen opinnot

Kaarinan lukiossa kehitettiin ja kokeiltiin mallia yhteistyössä Turun yliopiston ja Turun yliopiston avoimen yliopiston kanssa, jossa lukion Focus-linjalaisille tarjottiin mahdollisuus saada ”maistiaisia” yliopisto-opiskelusta suorittamalla Stressilääketieteen opintokonaisuus (3 op.) osana lukio-opintoja.

Miten ja millaista yhteistyötä työelämän ja/tai korkeakoulujen kanssa konkreettisesti tehtiin?

Kaarinan lukion Focus-linjalaisille tarjoutui mahdollisuus osallistua Turun yliopiston avoimen yliopiston stressilääketieteen luentosarjaan (18 tuntia) yhdessä lääketieteen opiskelijoiden kanssa. Opintokokonaisuuden päätteeksi opiskelijat osallistuivat samoihin tentteihin kuin yliopisto-opiskelijatkin, ja saivat suorituksesta yhteensä kolme lukiokurssia. Kokeilun tavoitteena oli edistää opiskelijoiden edellytyksiä siirtyä opiskelemaan akateemista tutkintoa ja tarjota maistiaisia opiskelusta yliopistossa. .

Keskeiset tulokset

Kokeilun tavoitteena on edistää opiskelijoiden edellytyksiä siirtyä opiskelemaan akateemista tutkintoa yliopistotason oppilaitokseen. Kurssi antoi erittäin realistisen kuvan siitä, mitä yliopisto-opiskelu vaatii. Kurssille osallistui ja sen suoritti loppuun 7 Kaarinan lukion opiskelijaa. Palaute oli erittäin positiivista. Luennot osoittautuivat erittäin vaativiksi, mutta myös haastaviksi ja antoisiksi. Tentin suorittaneet saivat valtavasti itseluottamusta tulevia korkea-asteopintojaan ajatellen.

Kaarinan lukio
Sami Leivo ja Kristiina Tarkiainen