Luonnontieteiden matematiikka

Turussa kehitettiin lukiokurssi, jolla Tutustuttiin matematiikkaan eri luonnontieteissä ja kuultiin tutkijoiden kokemuksia siitä, miten matematiikka siirtyy teoriasta käytäntöön.  Tavoitteena oli tarjota opiskelijoille tietoutta jatko-opintomahdollisuuksista luonnontieteiden parissa.

Miten ja millaista yhteistyötä työelämän ja/tai korkeakoulujen kanssa konkreettisesti tehtiin?

Kurssin sisältöä suunniteltiin Ilmatieteen laitoksen kanssa sekä tehtiin vierailu Ilmatieteen laitokselle.  Vierailulla oli luentoja säämalleihin liittyvästä matematiikasta mm. revontulien geometriasta ja revontuliin liittyvien ilmiöiden ennustamisesta. Ennen kurssin alkua ja kurssin aikana opiskelijoilta kysyttiin toiveita yhteistyökumppaneista ja aiheista. Lisäksi opiskelijoilta kerättiin palautetta kurssista.

Keskeiset tulokset
  1. Kurssi antoi opiskelijoille matemaattisia työkaluja luonnonilmiöiden mallintamiseen, mistä on hyötyä jatko-opinnoissa.
  2. Opiskelijat tutustuivat matematiikkaan luonnontieteiden taustalla.
  3. Opiskelijat kuulivat luonnontieteiden jatko-opintomahdollisuuksista.
Lue lisää opettajan kokemuksesta

Luonnonilmiöiden matematiikkaa