Yrittäjyyden oppimisympäristö Wision kevään tapahtumia

Wisio on Turun ammatti-instituutin uudenlainen yrittäjyyden oppimisympäristö. Wisiossa valmennetaan kaikkien koulutalojen opiskelijatiimejä. Opiskelijat tulevat 12 tuntia kestävälle yrittäjyydenvalmennusleirille, jossa he ideoivat uudenlaisia oman alansa yritysideoita tai suunnittelevat ja toteuttavat yrityksiltä tulevia toimeksiantoja.

365/12-hankkeen mahdollistamana on aloitettu yhteistyötä mm. Turun ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoiden kanssa. AMK-opiskelijat toimivat valmennusleireillä opiskelijatiimien valmentajina ja teettävät tiimeillä erilaisia ryhmäytymiseen ja esiintymiseen liittyviä tehtäviä.

Tässä Turun ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijat ryhmäyttävät Turun ammatti-instituutin lähihoitajaopiskelijoita juuri alkaneella 12 tuntisella yrittäjyyden valmennusleirillä Wision valmennustilassa Lemminkäisenkadun koulutalossa.

12-tuntisilla yrittäjyyden valmennusleireillä voidaan myös ideoida oman alan tapahtumia. Toisen vuoden kokkiopiskelijat valmistelivat Italia-teemaisen ravintolatapahtuman, joka toteutettiin Wision kahvilan yhteydessä 10.-12.4.2019. Jokaiselle päivälle suunniteltiin oma menu. Opiskelijat valmistivat ruuat, suunnittelivat myyntipisteet ja toteuttivat tapahtuman visuaalisen ilmeen mukaiset mainosmateriaalit.

Opiskelijat valmiina tuotemyyntiin Wision kahvilan pop up –tilassa.

Opiskelijatiimit saavat valmiuden toteuttaa erilaisia pop up –ravintolatapahtumia. Tällaisia tapahtumia voidaan toteuttaa myös kouluajan ulkopuolella esimerkiksi viikonloppuisin ja koulun loma-aikoina.

Wision yrittäjyyden valmennusmalleja ja yrittäjämäisiä pop up –tapahtumia esitellään muille toisen asteen oppilaitoksissa ja lukioissa työskenteleville opettajille ja esimiehille. Tässä Wisio-vierailulla ranskalaiset opettajat Djora Hamadi, englannin- ja ranskan kielen opettaja sekä ravintola-alan opettaja Virginie Boulicot. He tutustuvat ja hakevat ideoita ravintola-alan opiskelijoiden toteuttamasta pop up –ravintolatapahtumasta. Vasemmalta oikealle: yrittäjyysvalmentaja Sari Keskitalo, Virginie Boulicot, Djora Hamadi, Taina Halsvaha ja Hanna Heinonen.

Anna-Maija Lassila

Yrittäjyysvalmentaja, Wisio-valmennukset