365/12 – Aina avoin opiskelija Terhi

Olen Terhi Maijala, 34, ja suoritan ravintola- ja catering-alan perustutkintoa Oulun seudun ammattiopiston Kempeleen-Limingan yksikössä. Olen ehtinyt tehdä elämässäni jo monenlaista, mutta tämä on ensimmäinen ammatillinen tutkintoni.

365/12 – Aina avoin ammatillinen oppilaitos -hanke on palvellut minua ja opiskelutyyliäni erittäin hyvin. Kun opiskelee tällä tyylillä, voi todellakin puhua monimuotoisesta opiskelusta. Toki tällainen opiskelutyyli vaatii paljon oma-aloitteisuutta, itsenäisyyttä ja kiinnostusta omien opintojen etenemistä kohtaan.

Olen pystynyt suorittamaan monta kurssia verkko-opintoina joko omaan oppilaitokseen OSAOlle tai toiseen oppilaitokseen, Omniaan Espooseen. Näiden kurssisuoritusten aikana minulle on ollut isoksi avuksi omalla koululla toimiva Oppinurkka, johon on saanut mennä tekemään tehtäviä aina silloin, kuin itselle sopii. Oppinurkassa on aina opettaja tai ohjaaja auttamassa tehtävien kanssa. On mahtavaa, että tällainen mahdollisuus on. Tehtävien tekeminen kotona on joskus haasteellista ja on helpompi mennä koululle, koska kotona monesti huomasin touhuavani jotain muuta.

Hankkeen kautta kävimme yritysvierailulla Lounasravintola Viljamariassa. Ihastuin paikkaan niin paljon, että suoritin siellä lounasruokien valmistus- tutkinnonosan. Olen myös menossa suorittamaan samaan paikkaan toisen tutkinnon osan, tilaus- ja juhlaruokien valmistuksen. Olen suorittanut opintojani myös oppisopimuksella. Joulusesongissa Saariselällä Staffpointin kautta Lapland Safariksen riveissä sain hyvää harjoitusta useampaan tutkinnon osaan, koska silloin minulla ei ollut vielä takana kuin pari suoritettua tutkinnonosaa. Siellä kartutin myös englanninkielen taitojani ja sain varmuutta puhumiseen.

Ilman hankkeen parissa työskenteleviä henkilöitä, ei opintoni olisi edenneet näin nopeasti. Olen saanut apua kaikkiin kysymyksiin, jotka on mietityttänyt. Tällaiset hankkeet ovat tärkeitä kaikille opiskelijoille. Nykyisen opiskelumallin mukaan toimittaessa opettajilla on aina kiire ja tehtävää on paljon. On hyvä, että on olemassa ohjaajia, joilla on aikaa pohtia opiskelijoiden opintopolkuja, miettiä tulevaa ja käydä läpi vaihtoehtoja.

Tuhannet kiitokset Antti ja Anne, sekä kaikki muut, jotka ovat tehneet tämänkaltaisesta opiskelusta mahdollista! 🙂

Teksti: Terhi Maijala

Alla OKM:n Terhistä ja AmisReformista tekemä video  🙂