Lentoonlähtöpaja

Espoon Leppävaaran lukiossa pidetään ruotsin kielen oppiaineessa Lentoonlähtöpaja -nimistä tukipajakurssia, jossa tuetaan kielen perusopetuksen oppimäärän tieto-taitotasoa.

Mistä on kyse?

Lentoonlähtöpaja on opiskelijoille vapaaehtoinen kurssi ja pajaa pidetään kaksi kertaa vuodessa, ensimmäisessä ja toisessa jaksossa. Kurssi on kohdennettu ruotsin kieleen, koska ruotsissa on lukion ensimmäisenä vuonna vain kaksi kurssia. Tämä on mahdollistanut ruotsin ylimääräisen  pajan toteuttamisen opintojen alussa.

Pajan tarkoituksena on, että ne opiskelijat, jotka kokevat peruskoulun ruotsin kielen taitonsa puutteelliseksi lukioon tullessaan saisivat kertausta ja harjoitusta kieleen. Peruskoulussa ruotsi on saattanut aiheuttaa osalle opiskelijoista isoja ongelmia. Opiskelija on voinut saada hyvän arvosanan ruotsista, mutta kokee silti, ettei ymmärrä asioita tai osaa kieltä. Lentoonlähtöpaja on tässä erinomainen apukeino. Kurssilla on käytössä yhden kurssin laajuinen kirja, johon on koottuna peruskoulun ruotsin kielioppiasiat sekä omia kurssia varten suunniteltuja tehtäviä.

Lentoonlähtöpajassa kerrataan ruotsia ja tuetaan opiskelijaa, jotta hänellä on tarvittavat kielen taitoa ja osaamista lukion tulevia ruotsin kursseja varten. Pajalla myös ennaltaehkäistään mahdollisia vaikeuksia tulevilla ruotsin kursseilla. Kurssin kesto on 38 tuntia ja se toteutetaan tukiopetusresurssilla kolme kertaa viikossa yhden jakson ajan.

Leppävaaran lukio
Ismo-Olav Kjäldman