Kohdennettujen tukipajojen rypäs

Leppävaaran lukio rakensi kohdennettujen tukipajojen ryppään. Pajoista suurin osa tarjoaa aineenhallinnallista täsmätukea ylioppilaskirjoituksiin pienissä eri yo-kirjoitusaineissa. Osa pajoista keskittyy psykososiaaliseen tukeen, kuten jännittämiseen ja ihmissuhdekuvioihin nuoren kasvussa.

Mistä on kyse?

Eri oppiaineiden tukipajat ovat lähtöisin sekä opettajien ideoista että lukio-opiskelijoiden tarpeista. Pajat keskittyvät esimerkiksi oppimistekniikoihin, yo-kirjoituksiin, koulunkäyntiin ja kalenterointiin. Leppävaaran lukion tukipajoilla pyritään vastaamaan muuttuviin haasteisiin. Erilaisiin tilanteisiin tarvitaan erilaisia ratkaisuja. Pajojen moninaisuudella halutaan vastata opiskelijoiden toiveisiin ja tarpeisiin ja pajoista pyritään jatkuvasti kehittämään sellaisia, joihin opiskelijat tulevat ja jotka ovat opiskelijoille mieleisiä.

Yksi tukipajoista on keskittynyt lukio-opiskelijan taitojen opettelemiseen. Vastuuopettajien lisäksi pajaa ovat olleet kehittämässä ja vetämässä opinto-ohjaaja, psykologi ja kuraattori. Pajassa käydään läpi esimerkiksi ajanhallintaa, lukutekniikoita ja oman elämän organisointia. Joskus paja sisältää myös rahanhallintaan sekä itsenäiseen asumiseen liittyviä teemoja. Pajasta on olemassa kahta erilaista ”linjaa” ja pajan teemat voidaan pohtia siltä kannalta, keille opiskelijoille paja milloinkin järjestetään. Esimerkiksi lukion aloittavat opiskelijat hyötyvät lukiolaisen taitojen opettelemisesta, kun taas abeille on ajankohtaisempaa käydä läpi omilleen muuttoa ja raha-asioita. Teemat eivät ole lukkoon lyötyjä ja niitä voi halutessaan muokata. Usein pajan sisältö on noussut psykologin ja kuraattorin esiin nostamista tarpeista. Paja on kohdennettu toiseen ja kolmanteen jaksoon, jolloin opinnoissa on yleensä rauhallisempaa.

Ylioppilaskirjoituksiin valmistavilla pajoilla lukiossa on korvattu aikaisemmin käytössä olleet tentit ennen yo-kokeita. Pajoja järjestetään tukiopetusresurssista. Osa opettajista on pitänyt pajoja ennen lukulomaa, mutta monet pitävät niitä yleensä lukuloman aikana. Pajojen määrä sekä niiden kesto vaihtelee tarpeesta ja opettajasta. Joskus yksi tietty paja voidaan pitää 2-3 kertaa samalle porukalle, mutta jos pajoja on paljon, niin yhden oppiaineen paja saattaa olla yhden kerran 2-3 tunnin ajan. Tukipajat toimivat myös etänä. Yo-tukipajat ovat saavuttaneet opiskelijoita paremmin kuin aikaisemmin niiden tilalla olleet tentit.

Leppävaaran lukio
Ismo-Olav Kjäldman