Kategoriat
Yleinen

Ryhmä ja osallisuuden tunne sitouttavat opintoihin

Opiskelin kuluneen vuoden aikana ammatilliseksi erityisopettajaksi. Opiskeluihin kuului kehittämistyö, ja valitsin aiheeksi YTOjen monipuolistamiseen ja osittaiseen integrointiin liittyvän valinnaiskurssin suunnittelun. Kehittämistyön aiheena oli luoda Oma ura ja tulevaisuus -niminen YTO-valinnainen. Koulumme ammatilliset opettajat sekä opinto-ohjaajat pitävät pakollista Opiskelu- ja urasuunnittelua. Aihe on tärkeä, eikä yhden osaamispisteen aikana ehdi syventyä asioihin tarpeeksi syvällisesti.

Koronavuoden jälkeen olin huolissani opiskelijoiden ryhmässä toimimisesta, ja moni opiskelija kertoi yksinäisyyden tunteesta.  Alkuperäinen ideani liittyi enemmän ryhmäyttämiseen. Vaikka lähdinkin etenemään toisenlaista reittiä, yhdessä tekemisen tärkeys näkyy kurssin hengessä. Jatkuvan haun myötä ryhmiin tulee uusia opiskelijoita muinakin aikoina kuin elokuun alussa. Koska jatkuvalle haulla halutaan vetovoiman lisäksi pitovoimaa, kesken vuoden tulleet opiskelijat on saatava mukaan jo vakiintuneet ryhmän tapoihin.

Pidin kurssia vuoden 2022 alussa keskiviikkoisin ensimmäisen vuoden metalliopiskelijoille ja maanantaisin toisen vuoden pintapuolen opiskelijoille. Valinnaisissa on normaalisti yhdistelty eri alojen opiskelijoita, mutta korona-aikana ryhmiä ei saanut sekoittaa. Onneksi kummankin ryhmän opiskelijat suostuivat pakkovalintaan.

Kurssia pidettiin neljä tuntia kerrallaan: kaksi tuntia pajalla ja kaksi tuntia teorialuokassa. Opiskelijat tekivät ammatillisia töitä vastuuopettajansa valvonnassa, joten en ollut itse vastuussa työturvallisuudesta. Paja-aikana opiskelijan kanssa pystyi käymään henkilökohtaisia ohjauskeskusteluja, ja toisaalta oman osaamisen sanoittaminen ja kuvittaminen onnistui työsalissa. Teorialuokassa on helpompaa tuottaa tekstiä ja tehdä ryhmätöitä. Integraatio koetaan usein mustavalkoisesti joko tai -asiaksi, mutta itse miellän sen sekä-että-asiaksi. Jos hyödyntää monipuolisesti eri oppimisympäristöjä, lopputulos on parempi.

Kurssin yksi tärkeä tavoite on sitouttaa opiskelijoita opintoihin. Tärkeintä sitoutumiseen liittyviä asioita ovat

hyvä ryhmähenki

työllistyminen

osallisuuden kokemus
oman tasoiset tehtävät

osaamisen näkyväksi tekeminen.

Kurssin sisältö:

Itsetuntemuksen vahvistaminen (Omien vahvuuksien miettiminen, Missä onnistuin tänään? Syke-korttien avulla käyty luokassa tai Teamsissa https://youtu.be/Qp3bQjvLsKQ)

Tulevaisuustaidot (Tulevaisuuden maailma ja ammatit, Sitran megatrendikortit, Robottien vallankumous).

Oman osaamisen sanoittaminen ja kuvittaminen.

Työnhaku (Syventävää asiaa pakollisen kurssin asioista, Yksilöllinen ohjaus ja apu koulutussopimuspaikan saamiseen, Ohjaamon vierailu).

Ryhmäytyminen (Asenne Ryn tiloissa tehdyt inventaariot ja terassin kaiteen mittaaminen ja piirtäminen. Teimme yhdessä ruokaa ja keskustelimme pääosin moottoriurheilusta ja nyrkkeilystä https://www.facebook.com/asennery/.)

Panostin ryhmän toiminnan lisäksi saavutettavaan materiaaliin. Kurssi pidetään lähiopetuksena, mutta materiaalit säilytetään oppimisalustalla. Vaikka kurssimateriaali onkin kokonaisuudessaan ItsLearning-alustalla, niin opettaja voi tulostaa sieltä tehtäviä opiskelijoille.

Kirjoittaja on Forssan ammatti-instituutin äidinkielen opettaja sekä tuore ammatillinen erityisopettaja

Materiaaleja ja lähteitä

Uraohjaus

Oma ura ja tulevaisuus -verkkokurssin sisältö. https://www.sdo.fi/wp-content/uploads/Oma-ura-ja-tulevaisuus-verkkokurssi.pdf

Uraohjauksen käsikirja

https://www.salpaus.fi/wp-content/uploads/2020/10/kettu-hanke-uraohjauksen-kasikirja-a4-VALMIS.pdf

Someta duuniin

https://sometaduuniin.fi/

Työnhaun selkeä muistikirja

https://www.winnova.fi/files/4907/Tyonhaun_Selkea_Muistikirja_Opas_maahanmuuttajaopiskelijan_tyonhaun_ohjaukseen.pdf