LukioTEKO TETistä tulevaisuuden suunnitelmiin

TSYKin toisen vuoden luonnontiede- ja merilukiolaiset olivat huhtikuussa kahden päivän ajan tutustumassa joko korkeakouluopintoihin tai työpaikkoihin. TET-paikkoja olivat mm. Meyer, Orion, TYKS, Mehiläinen, GE Health Innovations Village, Fjärdvägen-alus ja Paavo Nurmi-keskus. Korkeakouluista mukana olivat paikalliset yliopistot ja ammattikorkeakoulut.

TSYKissä TET järjestettiin ensimmäistä kertaa ja siihen osallistui suurin osa linjojen opiskelijoista. Palaute TETistä oli pääosin myönteistä, mutta kehitettävääkin jäi. Esimerkiksi jatkossa sen voisi järjestää kaikille lukiolaisille, kesto voisi olla yhdenpäivän mittainen job shadowing ja ajankohta voisi olla muu kuin viides jakso. Myös tiedottamista voisi aloittaa aikaisemmin.

Opiskelijoiden palautteita TETstä:

”Koimme LukioTET:in olevan avartava kokemus, sillä opimme paljon uutta työelämästä. Lisäksi käynti toi myös lisävarmuutta tulevaisuuden mahdollisiin opiskeluvalintoihin. TETin ajankohta oli tosin hieman hankala, sillä toisen vuoden opiskelijoilla on paljon koulutöitä, eikä mielellään jäisi pois koulusta kahden päivän ajaksi. Lisäksi työpaikkojen haku sattui juuri koeviikon päälle, kun piti lukea kokeisiinkin. Kokemuksena TET oli kuitenkin loppujen lopuksi arvokas.”

” Mielestäni TET-jakso oli virkistävä ja itse onnistuin hyvin valinnassani, mikä teki jaksosta vielä miellyttävämmän ja mielenkiintoisen. TET antoi mahdollisuuden hakeutua uudenlaisille aloille, ja saada käytännöntietoa näistä aloista.Mielestäni lukio-TET kannattaa suorittaa jatkossakin, sillä se on erinomainen mahdollisuus hakeutua itseään oikeasti kiinnostavalle alalle. Tällaisia paikkoja on vaikea saada yläkoulussa ja siksi olisi tärkeää, että lukiossa saisi jo pienin maistiaisen siitä, millaista työskentely itseä kiinnostavalla alalla oikeasti on.”

Virpi Lieri ja Seija Simola