Business English -kurssi yhdessä koneinsinööriopiskelijoiden kanssa

Lukio-AMK-yritys -yhteistyön konkretiaa Lukiolaiset ja tulevat sähköinssit yritysvierailulla. Kuljetuksen kustansi Tampereen kauppakamari.

Kesäkuun alussa 2016 aloimme viritellä yhteistyömahdollisuuksia Tampereen ammattikorkean kielikeskuksen kanssa – sovimme tapaamisen elokuun alkuun, jossa olivat mukana TAMKin englannin lehtorit, kielikeskuksen johtaja, lukiotoimen johtava rehtori, Sammon keskuslukion rehtori sekä oman lukiomme englannin lehtorit Sanna Naskali ja Hilpi Luukkonen. TEKO-projektin puolesta kokouksessa oli myös Pentti Koivisto.

Haarukoimme kursseja, joista löytyisi sisällön puolesta hyvä vastaavuus, ja lukion vanhan opetussuunnitelman kurssi 6, jonka aiheista suuri osa sisältää yrityselämää ja taloutta, valittiin luontevaksi lähtökohdaksi. TAMKin lehtori Kristiina Tillander lähti mukaan suunnitteluun ja tapasimme useita kertoja syksyn aikana; sovimme aikataulut, opiskelijoiden tuntien alustavat sisällöt molemmissa päissä sekä moodle- ja Tabula-alustojen käytön. Oppilaitoksemme sijaitsevat hyvin lähellä toisiaan, joten opiskelijoiden oli helppo siirtyä tiistaisin suullisen kurssin opiskelijoiden ryhmään Tamkille. Maanantaisin ohjelmassa oli lukion päässä kielioppia ja torstai oli varattu itsenäisille moodle-tehtäville.

Kurssin toteutus lähti käyntiin lukion neljännen jakson alusta – saimme mukaan 7 opiskelijaa, mikä oli ihan riittävä määrä pilottia varten. Miettimämme kokonaisuus toimi hyvin, opiskelijoiden työt tulivat ajoissa ja alkuvaikeuksien jälkeen TAMKin tilat tulivat tutuiksi. Jo ensimmäisen yhteisen oppitunnin jälkeen nuoremme kertoivat, että keskustelut tulevien koneinsinöörien kanssa olivat hyvin kiinnostavia. Lukiolaisen kielitaito saattoi olla jopa parempi, mutta TAMKin nuorilta löytyi konetekniikan asiantuntemus, toimiva yhtälö! Lisäksi TAMKin päästä tuli tieto, että tämän kurssin suorittaneilla opiskelijoilla on jo peruskurssi heillä suoritettuna, jos he pääsevät sinne opiskelemaan

Kurssin yrityselämäpainotteisen sisällön vuoksi päädyimme toteuttamaan yhteisen yritysvierailun. Vierailu onnistui erittäin hyvin, se toteutettiin täysin englannin kielellä. Molempien oppilaitosten opiskelijat olivat aktiivisia ja yrityksessä otettiin meidät erittäin lämpimästi ja asiantuntevasti vastaan. Aimo annos yritystietoutta ja käytännön työelämäenglantia. Vierailu saattoi poikia jollekin jopa kesätyöpaikan! Vierailu GE-konserniin kuuluvan Grid Solutions Oy:n Myllypuron tehtaalle Tampereella. Vierailu aloitettiin yritysesittelyllä ja tutustumalla yrityksen tuotteisiin. Lisäksi saimme kuulla yrityksessä työskentelevän nuoren myyntipäällikön uratarinan.

Myyntipäällikön uratarinasta yrityksen tarinaan.

Pyysimme opiskelijoiltamme palautetta uudenlaisesta EN6-kurssista ja useimmat olivat tyytyväisiä sisältöön.  Olimme nimenneet kurssin Business English-kurssiksi, minkä vuoksi opiskelijat toivoivat painotusta enemmän kaupalliseen sanastoon ja liiketalouskontakteihin. TAMKin päässä meille lukujärjestykseen sopivaan ajankohtaan yhteistyöryhmäksi valikoituivat kuitenkin koneinsinöörit. Suurin osa lukiolaisistamme tässä kokeilussa on hyvin taitavia englannin osaajia, jotka halusivat ennakkoluulottomasti kokeilla uutta tapaa opiskella, ja se luonnistui heiltä hyvin. Lukion pään kielioppi oli heille myös lähinnä vanhan kertausta eikä aiheuttanut kovia haasteita.

Seuraavat asiat aiheuttivat hieman päänvaivaa: TAMKin kirjaston laina-ajat umpeutuvat aina kahden viikon välein ja opiskelijoita oli hieman hankala rekisteröidä. Lisäksi heillä oli TAMKin päässä melko pitkään sijainen; TAMKin kurssit jatkuvat pidempään kuin lukiossa, joten lopputuntien yritysesittelyt piti korvat videoilla. TAMKin päässä oltiin kyllä erittäin joustavia ja opiskelijamme saivat toteuttaa esitykset videoimalla ne. Kokemukset yhteistyötä TAMKin kanssa olivat hyviä, ja kannustavat yhteistyön jatkamiseen myös ensi lukuvuonna.

Lehtorit Sanna Naskali ja Hilpi Luukkonen, Sammon keskuslukio, Tampere