Tampereen lukiokoulutuksen opot Euroopan parhaassa työpaikassa!

Ankka ulkona terassilla

Tampereen lukiokoulutuksen opinto-ohjaajat kokoontuvat säännöllisesti omiin palavereihinsa käsittelemään ajankohtaisia asioita. Usein kokoukset ovat oppilaitoksissa. LukioTEKO-hankkeen puitteissa nousi esiin myös idea, että opoille voitaisiin tarjota työelämätietoisuuden lisäämiseksi säännöllisiä yritysvierailuja. Firmavierailuita  on järjestetty  opoille  aikaisemminkin , mutta toiminta ei ole ollut systemaattista.  ”Yritysvierailut ovat mielenkiintoinen tapa saada konkreettista tietoa opinto-ohjaajan työkalupakkiin, ja tällaisten tilaisuuksien lisääminen on toivottavaa!”, totesi  opo Lauri Seppälä Tampereen klassillisesta  lukiosta. Tällä kertaa opot tapasivat mm. ”mustan ankan”, joka auttaa ongelmanratkaisuprosessissa. Ankka toistuu ko. yrityksen rekrytointifilosofiassa taajaan.

Kohteena oli Vincit Oy, joka parhaillaan pitää hallussaan ”Euroopan paras työpaikka 2016” -titteliä. (Great Place to Work Institute 2016 ). Yritys on erittäin vahvalla kasvu-uralla, ja it-alalla saavuttanut runsaasti julkisuutta sekä kasvuvauhdillaan, omintakeisella johtamiskulttuurillaan sekä pokkaamalla 2010-luvulla tasaiseen tahtiin työhyvinvointiin liittyviä palkintoja.

Vincitin esittelijä Krista Huhta-Aho totesi, että johtoa myöten yrityksen perusfilosofiaan kuuluu hyvän kierrättäminen ja yhteiskuntavastuu, mikä toteutuu juuri esim. opettajien ja oppilasryhmien vastaanottamisella. Yritys saa tietoa vierailujen kautta oppilaitoksista, ja pystyy itse puolestaan viestimään modernin työelämän vaatimuksista ja omasta johtamismallistaan. Vincitin palkittu johtamis- ja työhyvinvointifilosofia sai aikaan vilkasta keskustelua opojen keskuudessa ja omalta osaltaan valaisi it-sektorin perinteisestä teollisuudesta poikkeavaa tapaa kohdella työntekijöitä.

Lukio-opot esittelyssä
Henkilöstöjohtaja Johanna kokkina