Lukiolainen yrittäjänä

Ida työn touhussa perjantaina koulupäivän jälkeen.
Ida, 17-vuotias turkulainen lukiolainen, työn touhussa perjantaina koulupäivän jälkeen.

Työelämä tutuksi-kurssin inno-cafessa opiskelijat hankkivat paikalle eri alojen yrittäjiä sekä haastattelivat heitä. Nuorin yrittäjistä oli itse asiassa kurssimme yksi opiskelija, Ida, jolla on viime syksystä saakka ollut oma toiminimi.  Ida tekee rakennekynsiä lukio-opintojen ohella. Hän kertoi, miten oli ensin käynyt laitattamassa rakennekynnet ja sitten innostunut tekemään ja huoltamaan niitä itsekin. Aluksi hän oli harjoitellut kynsien tekemistä netistä ostetun harjoittelupakkauksen avulla. Sitten hän oli tehnyt kynsiä kavereilleen, ja kohta asiakkaita oli enemmän kuin Idalla vapaita aikoja. Silloin Ida päätti hankkia toiminimen, jotta yritystoiminta olisi lainmukaista. Ida neuvoi jokaista oman yrityksen perustamisesta haaveilevaa kääntymään asiantuntevan kirjanpitäjän puoleen. Tämä pystyy auttamaan ja neuvomaan toiminimen hankkimiseen liittyvissä kysymyksissä. Ida kertoi, että lukion käymisen ja oman yritystoiminnan yhteensovittaminen ei ole täysin ongelmatonta. Hänellä on asiakkaita kolmena iltana viikossa ja varsinaista vapaa-aikaa paljon vähemmän kuin ennen. Ida kertoi oppineensa aikatauluttamista ja arjen parempaa suunnittelua nyt, kun hänellä on koulutöiden lisäksi myös töitä. Hän kertoi oppineensa tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja kohtaamaan monenlaisia asiakkaita. Ida näkee tulevaisuuteensa kuuluvan jonkinlaisen yrittämisen. Minkä nuorena oppii, sen varmasti vanhempana taitaa.

Työelämä tutuksi -kurssin opettajat, Mari Salminen ja Heidi Autero (Turun Luostarivuoren ja Lyseon lukiot)

Ida, 17-vuotias turkulainen lukiolainen, tekee rakennekynsiä kolmena iltana viikossa, omalla toiminimellä.
Ida tekee rakennekynsiä kolmena iltana viikossa, omalla toiminimellä.