Virtuaalitodellisuutta ja johtamista auf Deutsch

Virtuaalitodellisuutta saksan kielellä

Syksyllä 2017  Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) kielikeskuksen saksan kielen kollega Claudia Rehwagen opiskelijoineen toivotti Samken opiskelijat tervetulleiksi Tekniikan saksaa -kurssille, joka sopikin saksan abien aiempien sekä meneillään olevien kurssien sisältöihin mainiosti. TTY:n opiskelijat olivat valmistelleet workshopeja saksaksi omiin aineisiinsa ja aloihinsa liittyen, ja Samken opiskelijat pääsivät aktiivisesti näihin mukaan TTY:n omien opiskelijoiden seurassa.

Samken opiskelijat saivat valita itse, mihin workshopiin osallistuisivat aina omien mielenkiinnonkohteidensa ja aikataulujensa mukaan. Osallistuminen oli vapaaehtoista, mutta silti suurin osa sekä lyhyen että pitkän saksan abeista osallistui 1-2 tilaisuuteen iltapäivällä oman koulupäivän jälkeen; workshopista tuli täyttää pieni oppimis- ja osallistumislomake, jossa myös pohdittiin jo mahdollisia jatko-opintosuunnitelmia, lisäksi mukana olleet opiskelijat saivat muutaman bonuspisteen oman saksan kurssinsa arvioinnin yhteydessä.

Lukiomme opiskelijoiden vierailujen kohteeksi valikoituivat workshopit, joissa aiheina olivat erilaiset johtamistyylit (16.11. Führungsstile und SWOT-Analyse) sekä virtuaalitodellisuus (21.11. Virtuelle und erweiterte Realität). Vierailujen aikana opittiin uutta sanastoa tekniikan alalta. Mukana oli mukavasti sekä teoriaa että käytäntöä; opiskelijat pääsivät tutustumaan erilaisiin johtamistyyleihin ja SWOT-analyysiin mutta myös testaamaan virtuaalilaseja ja -pelejä, mikä sai myös eniten innostunutta palautetta. Tässä muutamia opiskelijoiden kommentteja:”Das Spiel, das ich probierte, war geil.” ”Ich hatte noch nie VR-Brillen probiert, und es war toll.”

Johtajaksi opiskeleminen on iloinen asia

Syksyllä 2017 yhteistyötä tehtiin myös TTY:n saksalaisen vaihto-opiskelijan kanssa, joka aikoo tulevaisuudessa työskennellä opettajana ja oli kiinnostunut suomalaisesta koulumaailmasta. Hänen omat aineensa ovat matematiikka ja biologia, ja näiden opetukseen hän pääsi myös tutustumaan lukiossamme, mutta suurimman osan ajasta hän oli saksan tunneillamme sekä opetusta seuraamassa että myös pitämässä itse muutamia oppitunteja; hän tutustui viiteen eri opiskelijaryhmään kaikilla lukion vuositasoilla. Lisäksi hän oli opiskelijoiden mukana myös TTY:n virtuaaliworkshopissa. Hyvin toimiva yhteistyö jatkunee myös tulevaisuudessa; ensi keväälle on jo suunniteltu pientä yhteistä tekniikka-aiheista workshopia joko Samkessa tai TTY:llä.

Kuvat ja blogi: Riikka Haataja, Sammon keskuslukio