Kategoriat
Yleinen

Tavoitteena YTOjen monipuolistaminen – lähtökohtana opiskelijakysely

Lähdimme Luksiassa liikkeelle verkko-opiskelun ohjaamisen haasteista. Monimuoto- ja oppisopimusopiskelijoiden ohjaukseen tarvitaan enemmän aikatauluttamista, opintojen etenemisen seurantaa sekä ajantasaisen palautteen ja tuen antamista. Koska hankkeessa keskeisenä tavoitteena on opiskelijoiden osallistaminen, ryhdyimme toteuttamaan opiskelijakyselyä verkko-opintoja suorittaneille opiskelijoille.

Päädyimme tekemään opiskelijakyselyn, johon valikoimme kolmelta YTO-opettajalta neljä verkko-opintoa, joita kohderyhmämme – monimuoto- ja oppisopimusopiskelijat – olivat suorittaneet viimeisen kuuden kuukauden aikana:
• Viestintä ja vuorovaikutus vieraalla kielellä, englanti (3 osp)
• Kestävän kehityksen edistäminen (1 osp)
• Taide ja luova ilmaisu (1 osp)
• Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi (4 osp)

Kyselyn tavoitteet

Opiskelijakyselyllä tavoiteltiin asiakkaan näkemystä hankkeen ydinteemoihin, joita ovat:

1. YTO-opintojen suorittamistapojen ja opetusmenetelmien monipuolistaminen:

  •  verkko-opiskelijoiden kokemus kurssien sisällöstä, tehtävistä, suoritustavoista ja ohjauksesta
  • aktivoivat ja toiminnalliset opetusmenetelmät verkkokursseilla
  • verkko-opintojen materiaalien monipuolisuus
  • verkko-opintojen suoritustapojen monipuolisuus
  • miten opiskelija oppii parhaiten

2. Verkko-opetuksen ohjauksen kehittäminen:

  • opettajan ohjaus ja palaute sekä opiskelijan oma suoritusten seuranta
  • opettajan arviointi ja opiskelijan itsearviointi
  • hylättyjen suoritusten vähentäminen YTO-opinnoissa

3. Yleinen ohjaus YTO-aineiden verkko-opintoihin:

  • keneltä opiskelija on saanut ohjausta verkko-opintoihin, onko ohjaus ollut riittävää
  • miten verkko-opintojen ohjausprosessi toimii käytännössä
  • osaamisen tunnustamisen prosessi YTO-opintoihin liittyen

Kyselyn keskeisimmät tulokset

Opiskelijakysely toteutettiin Google Forms –kyselylomakkeella. Linkki kyselyyn lähetettiin Wilma-viestillä maaliskuussa 167 opiskelijalle. Saimme määräaikaan mennessä vastauksia 41 kpl, joten vastausprosentiksi muodostui 25 %. Vuokko Sarvalan toteuttama kyselytutkimus on kokonaisuudessaan saatavissa Luksiasta. Ota yhteyttä projektivastaava Mirva Vuoreen (mirva.vuori@luksia.fi).

Alla on esitelty kyselyn keskeisiä tuloksia.

Kurssilla hankitun osaamisen ja tietojen hyödyntäminen sekä suoritustapojen monipuolisuus

Opiskelijakyselyn analysoinnin perusteella tutkimukseen valikoidut verkko-opinnot tukevat pääsääntöisesti hyvin oppisopimus- ja monimuoto-opiskelijoiden oppimista. YTO-opettajat totesivat kuitenkin verkko-opinnoissa olevan jonkin verran kehittämisen tarpeita.

Miten opit parhaiten?

Kysymykseen Miten opit parhaiten? vastauksissa eniten mainintoja saatiin seuraavasti: linkit internet-aineistoihin (27 mainintaa), videomateriaalit (21), luetun ja kuullun ymmärtäminen (20) ja tiedonhaku (19). Kyselyt ja testit sai vain 4 mainintaa, joka on huomattavasti vähemmän kuin edellisessä kysymyksessä, jossa se sai 15 mainintaa. Näin ollen voisi olettaa, että opiskelijakyselyn verkkokursseilla oli keskimääräistä paremmin toimivia ja oppimisen kannalta hyviä kyselyjä ja testejä.

Itsearviointi on mukana verkkokurssien pakollisissa tehtävissä, mutta se on saanut melko vähän mainintoja; kyselyn verkkokursseilta 7 mainintaa ja kaikilta kursseilta 3 mainintaa. Tämän perusteella voidaan todeta, että opiskelijat eivät koe itsearvioinnin tukevan oppimista ja kehittymistä kovin paljon. Vertaisarviointi ei saanut yhtään mainintaa, mutta sitä ei todennäköisesti ole verkkokursseilla yleisesti käytössä.
Alla olevassa kaaviossa siniset pylväät kuvaavat arvioita opiskelijakyselyssä mukana olevista kursseista ja vihreät kuvaavat kaikkia verkkokursseja yleisesti.

Yleinen ohjaus YTO-opintoihin ja osaamisen tunnustaminen YTO-opintoihin liittyen

Tutkinnonohjaajien roolin mukainen opiskelijan ohjaus YTO-opintoihin toimii hyvin, mutta YTO-opettajien näkemyksen mukaan yhteistyötä tutkinnonohjaajien ja YTO-opettajien välillä voisi kehittää vielä edelleen.

Oman yhteysopettajan ohjaustyö, ilmoittautuminen ja opintojen aikatauluttaminen

Opiskelijan jatkuvan ohjauksen tarve nousi esille kartoituksessa, mihin esitämme keinoina verkko-opiskelijoiden aloitusinfotilaisuutta ja välipalautetta kurssin puolivälissä. YTO-opettajat toivoivat ohjaustyönsä tueksi verkko-opintojen strukturoitua verkko-ohjausmallin kuvausta.