Kategoriat
Artikkelit

Nivelvaiheen tiedonsiirron tehostamista

Kuulostaako tutulta? Uudet ensimmäisen vuoden opiskelijat ovat aloittaneet opintonsa. Elokuun aurinko lämmittää luokkahuonetta. Kahden viikon yto-pajajakso alkamassa. Näyttäisi, että veikeä autopuolen opiskelijaryhmä on tulossa sisään. Kämmenet hikoavat, kun opiskelijat tulevat luokkaan. Tiedät, mitä olet opettamassa, mutta et tiedä keitä. Onko porukassa oppimisen- tai keskittymisenhaasteita, kenelle tarjoan selkomateriaalia, millaiset ovat kunkin perustaidot ja miten lähtisin tukemaan, ettei kukaan tipahda kärryiltä?

Me yto-puolen opettajat emme välttämättä tiedä uusien opiskelijoiden tuen tarpeista tai heidän perustaitojen osaamisestaan mitään, kun paja on syksyn alkupuolella. Viimeisien erityisen tuen opiskelijoiden hoksien valmistuminen menee pitkälle syyslukukauden loppupuolelle. Joskus paja voi olla jo pitkällä, ennen kuin opiskelijoiden haasteiden todelliset syyt selviää ja osataan tarjota oikeanlaista tukea. Peli voi olla jo hyvinkin menetetty ensimmäisen pajajakson osalta. Heikosti sujunut yto-jakso heti ammatillisten opintojen aloitusvaiheessa voi vaikuttaa kohtalokkaasti opiskelijan itsetuntoon ja oppimispolkuun.

Hankkeen tiimoilta aloimme pyöritellä näitä ajatuksia. Jotain tarvitsisi tehdä. Ajattelimme, että tarvitsemme työkalun perustaitojen tunnistamiseen ja siirtymävaiheen helpottamiseen. Pidimme yhteisen palaverin oppilaitoksemme Olo-hankkeessa olevien työntekijöiden kanssa, jossa keskustelimme lähtötasotesteistä ja mahdollisesta uudesta tiedonsiirrosta. Keskustelun pohjalta näimme tiedonsiirrossa tekemisen paikan. Peruskoulun nivelvaiheen tiedonsiirron laajentaminen yto-opettajien puolelle auttaisi opiskelijaa hänen siirtymävaiheessaan peruskoulusta toiselle asteelle, kun opettajat olisivat jo vähän kartalla, missä mennään ja miten tuemme opiskelijaa hänen yto-opinnoissaan.

Uusista tiedonsiirron järjestelyistä lisätukea aloittavien opiskelijoiden yto-opetukseen

Uusista opiskelijoista tehdään heti tiedonsiirto peruskoulun ja kampusten erityisestä tuesta vastaavien opettajien (kampuservojen) välillä. Yleensä tietoa siirretään tehostetun ja erityisen tuen oppilaista, mutta mukana voi olla myös kaikenlaista muutakin tärkeää tietoa, joka on tärkeää ottaa huomioon mm. vuorovaikutustilanteissa. Tämä tieto siirtyy heti aloille, mutta koimme, että siitä olisi hyötyä myös yto-opettajille.

Elo-lokakuussa 2021 teimme ensimmäistä kertaa tiedonsiirron myös kampuservojen ja ytojen välillä. Jokaisesta uudesta ryhmästä on tehty tiedosto Teamsiin salattuun kansioon, jonne on kirjattu perusopetuksesta saatu tieto. Tiedostoon ei kirjoiteta diagnooseja ja muutakaan arkaluontoista. Tiedostoon kirjoitetaan vain pedagogisessa ympäristössä tärkeä ja opiskelun kannalta oleellinen tieto.

Toimintamalli ja käyttäjäkokemukset

Yto-aineiden erityisopettaja ja kampuserva sopivat palaverin. Yhden tunnin mittaisen palaverin aikana ehdimme käymään läpi 1–3 ryhmää. Ryhmistä poimittiin ensin ryhmät, joiden yto-opetus alkoi alkusyksystä. Yto-erkka siirsi palaverissa kampuservalta saadut peruskoulun niveltiedot salaiseen yto-opettajille jaettuun kansioon, jonka jälkeen yto-opettajat pääsisivät tutustumaan ryhmäkohtaisiin niveltietoihin. Ytojen erityisopettajalta meni tiedonsiirtoon työaikaa 14 tuntia. Kampuservoilta varmasti sama tuntimäärä. Uuden tiedonsiirron perusteella yto-opettaja pystyi nyt  suunnittelemaan paremmin opiskelijoiden tukea, konsultoimaan erityisopettajaa ja pyytämään oppitunneille tukea erityisopettajalta ja ammatilliselta ohjaajalta.

Loppusyksystä teimme uudesta tiedonsiirrosta kyselyn, johon vastasi 20 24:stä yto-tiimin työntekijästä. Kyselyssä 85 prosenttia yto-opettajistamme sanoi, että he haluavat tiedonsiirron jatkuvan ensi vuonna. Kukaan ei vastustanut uutta tiedonsiirtoa. Vastaajista 15 prosenttia sanoi, ettei tiedä haluaako tiedonsiirron jatkuvan syksyllä, mikä saattoi johtua siitä, että kaikki eivät olleet käyneet lukemassa kansion tietoja. Vastaajista 75 prosenttia koki, että tiedonsiirrosta oli ollut hyötyä työnsä suunnittelun kannalta ja se on auttanut valmistautumaan pajaan henkisesti.

Suhteellisen pienellä satsauksella hoidettu uusi tiedonsiirto yto-puolella oli täysin uutta. Uutta oli myös se, että yto-opettajat saavat peruskoulun niveltietoa myös sellaisista opiskelijoista, jotka eivät ole erityisen tuen opiskelijoita. On hyvä olla perillä tulevan ryhmän asioista niin paljon kuin suinkin mahdollista. Tämä luo varmasti turvallisuuden ja hallinnan tunnetta opettajille ja tuo tunne taatusti heijastuu toimintamme kautta opiskelijoihimme!

Pilkahduksia tarjosi: Perusteista poluille -hanke

Katja Loikkanen, Luksia