Kategoriat
Artikkelit Yleinen

Kuulumiset Vinkit jakoon -verkostotapaamisesta 2.6.2021

Taidolla jatkoon -hankeverkoston toisen Vinkit jakoon-verkostotapaamisen aiheena oli aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (Identifiering och erkännande av kunnande). Teemaan liittyvän alustuksen piti Osaajaksi – alla kan! -hankkeen projektipäällikkö Anne Tikkanen. Hän pohjusti asian OPH:n ohjeistusten kautta sekä kertoi, että OPH on uudistamassa määräystä osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen mitoituksen periaatteista ja arvosanojen muuntamisesta. Määräys- ja ohjeluonnokset ovat katsottavissa verkkosivuilta: Määräysluonnos Lausuntopalvelun sivuilla ja Ohjeluonnos OPH:n sivuilla.

Alustuksen jälkeen osallistujat jaettiin pienryhmiin, jossa käytiin keskustelua siitä, mitä haasteita osallistujat ovat kohdanneet, kun aikaisempaa osaamista on tunnistettu ja tunnustettu? Miten nämä haasteet on ratkaistu? Sekä Mitä hyviä menetelmiä oppilaitoksissa on toteutettu osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen liittyen?

Haasteina koettiin mm.:

Milloin voidaan tehdä arviointi ja milloin tehdään OSTU-prosessi, minkälaisilla kriteereillä?

Ajantasaisuuden, kattavuuden ja laajuuden testaaminen ja arvioiminen ovat haastavia.

OSTU-mallista tiedottaminen oppilaitoksen sisällä, jotta käytössä kaikilla yhdenmukaisesti.

Tunnistettavan osaamisen huomaamatta jääminen -> ehdotus: HOKS-keskustelun check-lista asioista, joista osaamista saattaisi olla kertynyt.

Pienryhmäkeskustelujen purkuvaiheessa Polkuja-hankkeen projektipäällikkö Annina Laaksonen kertoi SOPU – Sujuvat omat polut -hankkeessa tehdyistä Muistilistat hoksaamisen tueksi (thinglink.com). Lisätietoa hankkeen tuloksista: HENKILÖKOHTAISTAMINEN – Muistilistat | Hyvinvoivaamis.fi.

Seuraava Vinkit jakoon -verkostotapaaminen järjestetään Teamsissa elokuussa 2021.

Aiheena: Osaamiskeskus Oppimo – matalan kynnyksen ohjauspalveluja, mahdollisuuksia itsenäiseen opiskeluun sekä tukea opintoihin.