Reaaliainepaja

Turun Luostarivuoren Lyseon lukiossa kehitettiin pajamalli reaaliaineiden opiskelun tukemiseksi ensimmäisen vuoden lukio-opiskelijoille.

Mistä on kyse?

Reaalipajassa tarjotaan apua aineistopohjaisten tehtävien tekemiseen ja esseevastausten laadintaan opiskelijoille, joilla on ongelmia aineistopohjaisen (teksti-, kuva-, video- tai diagrammiaineiston) materiaalin ymmärtämisessä, käsittelyssä ja hyödyntämisessä essee- / koevastauksissa.

Eri reaaliaineiden opettajat teettävät jossain vaiheessa omaa kurssiaan aineistopohjaisen testin, jonka perusteella opettaja suosittelee tai opiskelija itse toteaa tarvitsevansa pajaharjoittelua. Pajaan ilmoittaudutaan Wilmassa kurssin opettajalle, joka laatii tehtävät pajaa varten. Pajoja järjestetään 1-2 kappaletta jaksoa kohden. Reaaliaineiden opettajat ovat pajan vetovastuussa vuorotellen.

Mitä hyötyä käytäntö tuo lukion toimintaan?

Reaalipaja mahdollistaa syventymisen ylioppilaskokeissakin tyypillisten tehtävien harjoitteluun tuetusti. Paja on hyödyksi erityisesti niille opiskelijoille, jotka yläkoulusta lukioon siirryttyään tarvitsevat harjoittelua laajoihin tehtäviin vastaamisessa.

Katso webinaari pajatoiminnasta: https://dreambroker.com/channel/3bq81la9/306w4kaa

Luostarivuoren Lyseon lukio
Ilse Pajunen