Kategoriat
Koulutukset Materiaalit Tapahtumat

Yhteenveto: Väyläopinnot ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun –kehittämisiltapäivä

Polkuja-hanke järjesti Väyläopinnot ammatillisesta koulutuksesta korkeakouluun -kehittämisiltapäivän 16.11.2022, jonka tavoitteena oli keskustella väyläopintojen toteuttamisessa tunnistetuista haasteista sekä OPH:n ohjausmallin tarpeesta. Näiden lisäksi tavoitteena oli yhteisen esityksen laatiminen siitä, miten
oppilaitosten yhteistyössä huomioidaan opiskelijoiden tasavertaisuus.

Tilaisuus järjestettiin etätilaisuutena Teams-alustalla. Linkki lähetettiin automaattisesti kaikille Webropolin kautta tilaisuuteen ilmoittautuneille. Osallistujia tilaisuudessa oli yhteensä 28 henkilöä ja edustivat seuraavia organisaatioita: Turun kaupunki, Opetushallitus, Turun ammatti-instituutti, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia, Ammattiopisto Spesia, Turun Ammattikorkeakoulu, Koulutuskeskus Salpaus, Karelia-ammattikorkeakoulu, Koulutuskuntayhtymä Tavastia, Tampereen seudun ammattiopisto Tredu, Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria ja Turun kristillisen opiston säätiö.

Kehittämisiltapäivän alustuspuheenvuoron piti Polkuja-hankkeen projektikoordinaattori Miia Lehtonen, toteutustarpeen sekä iltapäivän työskentelyn tavoitteet. Hänen jälkeensä Turun ammatti-instituutin kehittäjäopettaja Marja-Liisa Gustafsson esitteli elokuussa pilotoidun TAI sosiaali- ja terveysalan väyläopintojen mallin. Malli on rakennettu tiiviissä yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulun kanssa. TAIn sote-alan väyläopintoihin opiskelijat hakeutuvat erillisen kutsukirjeen kautta. Opiskelijoista muodostetaan oma ryhmä, joka suorittaa opinnot osana ammatillisen koulutuksen perustutkintoa. Väyläopinnot ovat laajuudeltaan 35 osaamispistettä. Toisen alustuspuheenvuoron piti Turun ammattikorkeakoulun opinto-ohjaaja Sari Kallio. Hänen puheenvuoronsa käsitteli väyläopintojen ohjausta ammattikorkeakoulun näkökulmasta. Toisena väyläopintojen toteutusmallina kehittämispäivässä oli esittelyssä varhaiskasvatuksen väyläopinnot yliopistoon -malli, josta oli kertomassa Krister Rantala Turun kristillisen opiston säätiöstä. Varhaiskasvatuksen väyläopinnot yliopistoon -malli on konkreettinen toteutus varhaiskasvatusalan työvoima- ja osaamistarpeiden haasteisiin. Opinnot ovat mahdollisuus suorittaa vahvan ohjaksen tukemana mikä joustavoittaa opintojen sekä työn yhteensovittamista myös korkea-asteen tutkinto-opiskelijaksi siirtymistä.

Kehittämisiltapäivän toinen osuus toteutettiin pienryhmäkeskusteluina. Pienryhmissä keskusteltiin siitä, onko tarvetta valtakunnalliselle, yhteiselle ohjausmallille ja mitä ohjausmallissa tulisi huomioida. Toisena aihekokonaisuutena oli väylä- ja polkuopintojen hyvät käytänteet sekä korkeakoulujen vaihtelevat käytännöt mm. korkeakoulukohtaiset opintojen tunnustamisten toteutuksessa.

Pienryhmäkeskustelut purettiin yhteisesti ja niistä nousi esiin seuraavat asiat:

Valtakunnalliselle, yhteiselle ohjausmallille ei nähty tarvetta sillä paikalliset toteutustavat ammatillisten oppilaitosten ja korkeakoulujen välillä nähtiin tärkeänä. Keskustelussa tunnistettiin maantieteelliset haasteet alaikäisen opiskelijan ohjautua ja saavuttaa pääsy haluamaansa korkeakoulututkintoon.

Kehittämistarpeina nousi esiin:
  • Ammatilliseen koulutukseen tunnustettavien korkeakouluopintojen opintojen arvioinnin yhdenmukaistaminen ja opintojen laajuuksien muuntotaulukon laatiminen.
  • Väyläopintojen (korkeakoulu) tunnustaminen osaksi opintoja muissa korkeakouluissa.
  • Yhdenmukaisen termistön käyttöönotto eri koulutusasteilla.
  • Korkeakoulujen yhteisiä opintoja (mm. hakeutumista tukevat opinnot) ammatillisen koulutuksen opiskelijoille.
  • Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden ja lukiokoulutuksen opiskelijoiden yhdenvertainen kohtelu jatko-opintoihin hakeutumisessa.

Väyläopinnot ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun -tilaisuuden lopuksi ammatillisen koulutuksen opetusneuvos (OPH) Sanna Laiho kommentoi päivän keskusteluja. Polkuja-hankkeessa on kehitetty hienoa ja monimuotoisia toteutuksia ammatillisen koulutuksen ja korkeakoulujen välisessä yhteistyössä.

Polkuja-hankkeen yhteistyöryhmän 3 vetäjä Sari Iinattiniemi piti iltapäivän toisen kommenttipuheenvuoron, jossa hän kertoi työryhmän työskentelyn tuloksena syntyneestä väyläopintojen yhteisistä nimittäjistä. Yhtenä vahvuutena voidaan nähdä opiskeluaikojen lyhentyminen ja suorempi siirtyminen työelämään. Ammatillisen koulutuksen laajempi tutkinto -asetus mahdollistaa väyläopintojen integroinnin ammatilliseen perustutkintoon aikaisempaa laajemmin. Heikkoutena nähtiin mm. korkeakouluopinnot –tutkinnon osan puuttuminen useista AT/EAT-tutkinnoista. Uhkana on arvosana ja todistusvalintaan liittyvä ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen hakeutumisvaiheen eroavaisuudet. Polkuja-hankkeen projektikoordinaattori Miia Lehtonen kiitti kaikkia tilaisuuteen osallistuneita aktiivisuudesta ja hyvästä keskustelusta. Erityiskiitokset puheenvuorojen pitäjille.

Materiaalit:

1. Polkuja korkeakouluyhteistyön kehittämisiltapäivä_Ohjelma