Kategoriat
Artikkelit

Taidolla jatketaan

Tälle sivustolle on kerätty kolmen eri hankeverkoston (Osaaksi – alla kan!, Perusteista poluille ja Polkuja) pilkahduksia kehittämistyön arjesta sekä jaettu jo matkan varrella syntyviä tuloksia. Hankkeet kuuluvat Opetushallituksen Oikeus osata -kehittämisohjelman 1.2 hankekokonaisuuteen: opiskelijoiden perustaitojen ja jatko-opintovalmiuksien vahvistaminen.

Vuosi 2021 valtakunnallisen koordinaatiohankkeen näkökulmasta

1.2 toimenpidekokonaisuuden (opiskelijoiden perustaitojen ja jatko-opintovalmiuksien vahvistaminen) valtakunnallisena koordinaatiohankkeena toimii Taidolla jatkoon -hanke, jota hallinnoi Turun kaupunki. Taidolla jatkoon -koordinaatiohanke käynnisti näiden kolmen hankkeen (Osaaksi – alla kan!, Perusteista poluille ja Polkuja) välisen yhteistyön heti alkuvuodesta 2021. Hankeverkostojen vetäjät ovat tavanneet kuukausittain ns. vertaistapaamisissa. Tapaamisissa on jaettu tietoa, suunniteltu yhteisiä tapahtumia ja verkostoyhteistyötä sekä pohdittu ratkaisuja yhteiseen viestintään ja tulosten jakamiseen liittyen.

Keväällä 2021 startattiin Pilkahduksia-verkostotapaamiset, joissa on jaettu tietoa tehdystä kehittämistyöstä ja mahdollisuuden jakaa vinkkejä käsiteltävästä teemasta yli oppilaitosrajojen. Verkostotapaamisisten teemoina ovat olleet mm. kielitietoisuus, etäohjaus, orientaatio-opinnot, amk-polut sekä lähtötasotestit. Pilkahduksia-verkostotapaamisista on saatu hyvää palautetta ja niitä jatketaan myös keväällä 2022.

Valtakunnalliset verkostot aloittivat toimintansa syksyllä 2021. Jokaisella hankkeella on vetovastuu yhdestä verkostosta:
• Verkosto 1: Opiskelijoiden perustaitotason tunnistaminen (vetovastuu: Polkuja-hanke)
• Verkosto 2: Perustaitojen vahvistaminen ja ytojen kehittäminen (vetovastuu: Osaajaksi – alla kan! -hanke)
• Verkosto 3: Jatko-opintovalmiuksien vahvistaminen (vetovastuu: Perusteista poluille -hanke)

Valtakunnallisten verkostojen tilannekatsaukset esitellään erikseen tammikuun 2022 aikana Pilkahduksia-sivustolla – tarkkaile siis sivustoa!

Taidolla jatkoon -koordinaatiohanke kartoitti Osaaksi – alla kan!, Perusteista poluille ja Polkuja -hankeverkostojen koulutustarpeita kyselyn avulla keväällä 2021. Tulosten perusteella päätettiin järjestää syksyllä 2021 Opitaan etänä -koulutussarja, joka koostui kolmesta osasta:
• Osa 1: Ohjaus verkossa
• Osa 2: Erityinen tuki verkossa
• Osa 3: Yhteisöllisyys verkossa

Opitaan etänä! -koulutussarjaan ilmoittautui mukaan 102 osallistujaa. Palautekyselyn perusteella 71,4% oli erittäin tyytyväisiä ja yksikään osallistuja ei ollut tyytymätön tilaisuuteen. Opitaan etänä! -koulutussarja oli kokonaisuudessaan erittäin onnistunut ja tästä kertovat myös saadut palautteet:
– Erittäin hyvin suunniteltu ja toteutettu napakka kokonaisuus. Hyvä, että oli yhdistetty teoriaa ja keskusteluja.
– Hyviä, konkreettisia esimerkkejä! Esityksestä sai suoraan ideoita arkiseen työhön.
– Erittäin hyvin laadittu koulutus, jossa käytiin läpi asioita käytännönläheisesti. Teoriaa tulee riittävästi ja siihen on sisällytetty osia ”elävästä elämästä”, joten asioiden
toteutusmahdollisuuksiin on helppo uskoa. Tuskin maltan odottaa kolmatta osaa 🙂
– Hyvin rakennettu esitys, jossa sopivan mittaisia kokonaisuuksia. Ja kerrankin koulutus, jossa ei käytetty aikaa itsestäänselvyyksien kertaamiseen. Kiitos!
– Kiitokset hyvin suunnitellusta ja toteutetusta koulutuskokonaisuudesta.

Valtakunnallisen koordinaatiohankkeen tueksi perustettiin myös yhteistyöryhmä, johon ovat osallistuneet kokonaisuuden hankkeiden koordinaattorit, Opetushallituksen ja Oikeus osata -ohjelman seurantaryhmän edustaja, opiskelijajärjestöjen edustajat sekä teemojen mukaisesti asiantuntijajäsenet peruskoulutuksesta, ammattikorkeakouluista sekä vapaasta sivistystyöstä tai lukiokoulutuksesta. Yhteistyöryhmän tapaamisissa on esitelty hankkeiden toimenpiteitä, kartoitettu yhteistyömahdollisuuksia ja mahdollistettu vuoropuhelua eri toimijoiden välillä. Teemoja ovat olleet: perustaitojen vahvistaminen, ytojen arviointi ja ytojen monipuolistaminen.

Tulosnostot vuodesta 2021
• Kuukausittaiset vertaistapaamiset ja tiedon välittäminen (hankeverkostojen vetäjät)
• Pilkahduksia-sivusto yhteisenä tiedotuskanavana
• Yhteinen visuaalinen ilme/brändi (logot, Word ja PowerPoint -pohjat, värimaailma jne.)
• Kaikille avoimet Pilkahduksia-verkostotapaamiset
• Valtakunnallisten verkostojen toiminta ja tulokset (tulossa esittelyt tammikuun 2022 aikana)
• Yhteistyöryhmän toiminta
• Opitaan etänä -koulutussarja

Vuosi on ollut toiminnan täyteinen. Yhteistyötä olemme tehneet aktiivisesti, oppineet yhdessä ja ennen kaikkea olemme yhdessä vahvistaneet opiskelijoiden perustaitoja ja jatko-opintovalmiuksia. Kehittämistoimenpiteitä ja taidolla jatketaan – myös vuonna 2022!

Pilkahduksia tarjosi,
Projektipäällikkö Annina Laaksonen