Klasun luonnontiedelinjan ekskursio Turun yliopistoon ja Meyerin telakalle

Luonnontiedelinjalaiset opettajineen Meyerin telakan porteilla

Tampereen Klassilinen lukio sai valtakunnallisen luonnontiedepainotuksen erityistehtävän lukuvuodeksi 2018-2019. Klasun luonnontiedepainotus oli yksi LukioTEKO-projektin kehityskohteista. Tarkoitus oli tiivistää yhteistyötä erityisesti yrityksiin, ja myös avata ovia Tampereen ulkopuolelle. Näissä merkeissä 12.4. lähti bussi kohti Turkua, kohteena oli Turun yliopiston teollisuusfysiikan, elintarvikekemian, ja luonnontieteellisen museon laitokset Mukana oli 5 opettajaa ja viitisenkymmentä luonnontiedepainotuksen valinnutta opiskelijaa.

”Yksi luonnontiedepainotuksen kehityskohteista onkin juuri korkeakoulu-ja yritysyhteistyön lisääminen”, kertoo fysiikan lehtori Pasi Ahtola. ”Opiskelijamme ovat valinneet matemaattis-luonnontieteellisen urapolun, ja tämän vuoksi heitä motivoikin suuresti mahdollisuus vierailla alan oppilaitoksissa tai luonnontieteitä painottavissa yrityksissä!”, painottaa Ahtola.

Kierrokset yliopistolla olivat tiiviitä ja ammattimaisesti toteutettuja. Esimerkiksi punkkitutkimus Turussa on Euroopan huippua, ja opiskelijoita nauratettiin myös turkulaisella huumorilla: ” Seilin saaressa oli ensin spitaaliset, sitten mielisairaat, ja nyt valtameritutkijat!”.

Yritysvierailukohteeksi oli valittu Meyerin telakka, joka on oikeastaan koko Lounais-Suomen talouden veturi. Ainoa särö vierailussa tulikin siitä, että bussista ei saanut lainkaan poistua koko kierroksen aikana, ja luonnollisesti tätä olisivat eritoten opettajat halunneet.

Ensi lukuvuonna yhteistyötä korkea-asteen ja yritysten kanssa tiivistetään entisestään tänä vuonna saatujen hyvien  kokemusten pohjalta, kertoi itsekin Turussa aikoinaan opiskellut Klasun fysiikan lehtori Minna Saarinen.