Uusi lukio tulee – oletteko valmiita?

Tilaisuudessa Skypen välityksellä saatiin tuoretta infoa korkeakoulujen valintauudistuksen toteuttamisesta.

Tampereella järjestettiin 23.10. Sammon keskuslukion auditoriossa Uusi Lukio -kiertueen ensimmäinen alueellinen tilaisuus. Avaussanat lausuttiin juhlallisesti Helsingissä muutamaa päivää aiemmin opetusministerin toimesta.

Aluekiertueen ja myös tämän tilaisuuden idea oli kerätä  alueellisia näkökulmia  lukiokoulutuksen uudistamiseen. Kohderyhmänä ja myös osallistujina oli runsaasti lukioiden rehtoreita, korkeakoulujen edustajia, opojen, aineenopettajajärjestöjen, lukio-opiskelijoiden sekä OAJ:n edunvalvojia.

Aluksi paikan isäntänä toiminut Sammon keskuslukion rehtori ja LukioTEKO-projektin ohjausryhmän jäsen Tuija Ylöniemi piti alueellisen avauspuheenvuoron. Ylöniemi totesi, että sähköiset ylioppilaskirjoitukset ja uudet opetussuunnitelmat ovat kuormittaneet lukiokoulutusta voimakkaasti viime vuosien aikana. Lisäksi lukiokoulutusta on uudistettu jo paikallisesti, esim. Tampereella on tehty jo toimenpiteitä liittyen sidosryhmien huomioimiseen ja elinkeinoelämän kanssa tehtävään yhteistyöhön. Ylöniemen mukaan tätä taustaa vasten hallituksen tavoite saada uusi lukiolaki aikaan puolessa vuodessa kuulostaa erittäin haastavalta.

Lukiouudistus käynnissä työryhmien tasolla.

Keskustelutilaisuuden jälkeen jalkauduttiin työryhmiin. Blogisti oli työryhmässä, joka pohti yhteistyötä korkeakoulujen ja työelämän kanssa, eli suoraan LukioTEKO-hankkeen suuntaviivoja ja tavoitteita sivuttiin. Sidosryhmäyhteistyö merkitys ja opiskelijoiden jatko-opintovalmiuksien  parantaminen tuli työryhmän mielestä nostaa keskiöön, mutta totuuden nimissä myös mielipiteet sinkoilivat laidasta laitaan, ja lukiouudistuksen hurjaa aikataulua ihmeteltiin yleisesti. Työryhmien  yhteenvedot esiteltiin lopuksi audirotiossa muille ryhmille, , ja OKM.n edustajat tekevät yhteenvedon kaikista lukiokiertueen työryhmien hengentuotteita. Aluekierros jatkuu seuraavaksi Jyväskylään ja marraskuun puolivälissä Turkuun.

Lopuksi blogisti haastatteli lyhyesti Uusi Lukio-kiertueen projektipäällikkö Tiina Silanderia.  Tiinan omalla  taustalla on pitkä kokemus biologian lehtorina, oppikirjailijana,  ja  Jyväskylän OKL:n johtajana. Edellisessä tehtävässä blogisti vastasi TAT:n koordinaattorina OKL-yhteistyöstä, joten OKL:n johtaja oli luonteva yhteistyökumppani. Yhteinen historia paljastui kuvaa otettaessa:))

OKM:n Uusi lukio – kiertueen projektipäällikkö Tiina Silander´.

Projektikoordinaattori Pentti Koivisto, Tampereen lukiokoulutus