Kategoriat
Yleinen

Taidolla jatkoon -valtakunnallinen työryhmä: Opiskelijoiden perustaitojen ja jatko-opintovalmiuksien vahvistaminen

Kouvolan seudun ammattiopisto toimii Taidolla jatkoon –valtakunnallisen verkostohankkeen työryhmä 3 vetäjänä. Valtakunnallisen verkoston hankkeissa (Polkuja, Perusteista poluille ja Osaajaksi – Alla kan!) kehitetään ratkaisuja ammatilliseen koulutukseen, joiden avulla vahvistetaan perustaitoja ja jatko-opintovalmiuksia. Työryhmä 3:n tavoitteena on jakaa tietoa hankkeissa kehitetyistä toimintamalleista ja mahdollistaa yhteistyö valtakunnallisella tasolla.

Työryhmän toisessa tapaamisessa kuultiin puheenvuoroja ja esittelyjä seuraavista asiasisällöistä:

SAKKI ry. edunvalvonnan asiantuntijan Matti Tujula toi Sakki ry:n puolesta esiin opiskelijan näkökulmia, näkemyksiä ja toiveita jatko-opintovalmiuksien kehittämiseen. SAKKI ry on mukana edistämässä opiskeli-joiden hakeutumismahdollisuuksia ja monipuolisia valintaväyliä sekä edistää jatko-opintovalmiuksien ke-hittämistä ja yhteistyötä eri toimijoiden kesken.

Gradian opinto-ohjaaja Tarja Nykänen esitteli Edufutura ja Kiihdytyskaista hankkeiden tuloksia ja niissä syntyneitä toimintamalleja. Omalle polulle korkeakouluun 2015–2018 –hankkeessa on toteutettu alueelli-nen malli toisen ja korkea-asteen oppilaitosten yhteistyölle opintopolun siirtymien tukemiseen ja sujuvoit-tamiseen. Lisätietoa: https://verkkolehdet.jamk.fi/omapolku/

Polkuja-hankkeen Turun ammatti-instituutin projektipäällikkö Miia Lehtonen esitteli valtakunnallisesti toteu-tetun AMK:n hakeutumista tukevat opinnot -kyselyn tulokset. Kyselyn tavoitteena oli kartoittaa ammattiop-pilaitosten toimintatapoja valmentavien ja väylä-opintojen tarjonnassa. Vastaajien määrä 21/34 – 62% val-takunnallisen Taidolla jatkoon -verkostohankkeen koulutuksen järjestäjistä. Kyselyn tuloksista ja niistä esiin nousevista kysymyksistä järjestetään maaliskuussa keskustelutilaisuus Opetushallituksen kanssa. Lisätietoa tulossa myöhemmin.

Kevään 2022 aikana työryhmän toiminta jatkuu ja vetovastuu siirtyy Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayh-tymä Luksian kehittäjäopettajalle Juho Mustakoskelle.

Pilkahduksia tarjosi:
Miia Lehtonen, projektipäällikkö Polkuja-hanke