Kategoriat
Artikkelit

Matkalla ammattikorkeakouluun?

Koulutuskeskus Salpauksessa on tarjottu jo usean vuoden ajan keväisin ammattikorkeakouluun valmentavia opintoja jatko-opinnoista kiinnostuneille opiskelijoille. Nämä kurssit on nimetty Matkalla ammattikorkeakouluun-kursseiksi. Kursseja on ollut tarjolla äidinkielestä, englannista, fysiikasta ja kemiasta sekä matematiikasta. Kurssien laajuus on ollut 3 osaamispistettä ja opiskelijat ovat voineet sisällyttää kurssit yhteisten aineiden valinnaisiin opintoihin. Hankkeen alussa selvitettiin, että opiskelijoiden suorituksia voidaan kirjata myös ammatillisiin valinnaisiin jatko-opintovalmiuksia tukeviin opintoihin 9-15 osaamispistettä ammattialasta riippuen. Tällä tavalla myös myöhemmin jatko-opinnoista kiinnostuneet opiskelijat saavat sisällytettyä opinnot omaan tutkintoonsa. Verkkokurssien ja verkko-opetuksen yleistyessä myös kaikki Matkalla ammattikorkeakouluun-kurssit on haluttu Salpauksessa tuoda opiskelijoille verkkokurssien tarjontaan. Polkuja-hankkeen aikana on tarkoitus tuottaa verkkokurssit matematiikkaan, fysiikkaan ja kemiaan sekä ruotsin kieleen.
Matkalla ammattikorkeakouluun fysiikan ja kemian sekä matematiikan kurssien suunnittelu lähti liikkeelle keväällä 2021. Olin yhteydessä LAB-ammattikorkeakoulun matemaattisten aineiden opettajiin, koska LAB-ammattikorkeakoulu tarjoaa Koulutuskeskus Salpauksen opiskelijoille myös väyläopintoja jatko-opintoihin. Nämä opinnot on nimetty LABissa MOTARI-opinnoiksi. LABin opettajien kanssa käytyjen keskustelujen perusteella sekä heidän verkkokursseihinsa tutustumisen kautta lähdimme pienellä porukalla hahmottelemaan ja tarkistamaan omien kurssiemme sisältöjä. LABin opettajilta saimme arvokasta tietoa siitä, millaisia matemaattisiin aineisiin liittyviä tietoja ja taitoja opiskelijat tulevat tarvitsemaan jatko-opinnoissaan. Vuoden 2019 aikana tapahtunut pääsykokeiden uudistuminen ja muuttuminen digitaaliseen muotoon vaikutti myös osaltaan siihen, että aikaisemmin pidettyjen kurssien sisältöpainotuksia oli syytä tarkistaa.
Halusimme, että opettajamme tietävät oikeasti mistä puhuvat, kun kyse on pääsykokeista. Kaksi rohkeaa opettajaamme päätyikin siis hakemaan itse ammattikorkeakouluun, että ymmärtäisivät paremmin mikä hakuprosessissa on vuosien varrella muuttunut. Opettajille uusia mieleen jääneitä kokemuksia olivat tietokoneen käyttäminen pääsykokeessa ja kokeiden tiukkaakin tiukemmat järjestelyt. Osa tiukoista järjestelyistä johtui osittain myös koronatilanteesta. Onneksi matematiikan laskusäännöt ja fysiikan lait eivät olleet muuttuneet vaan opettajat pystyivät pääsykoetehtäviä tehdessään miettimään, millaisia taitoja tehtävät ammattikorkeakouluun hakevilta opiskelijoilta vaativat. Kiitos rohkeille opettajillemme! Olette nyt varsinaisia kokemusasiantuntijoita! Onneksi oma työpaikka vei vielä voiton, vaikka opiskelupaikkakin olisi tainnut olla tarjolla. Muuten tälle Matkalla ammattikorkeakouluun-projektille olisi tainnut käydä köpelösti…
Kurssien rakenteen hahmottelun jälkeen aloitimme varsinaisen sisällön työstämisen. Matemaattisten aineiden materiaalin työstäminen on aikaa vievää puuhaa, sillä kaavojen kirjoittaminen on työlästä. Myös verkkokurssialustana käytettävän Moodlen kohdalla piti tehdä selvitystyötä, että kaikki matemaattiset merkinnät saatiin oikein näkyviin. Matematiikkaan liittyvien opetusvideoiden työstämisen teimme tabletilla ilmaisia ohjelmia käyttäen. Toivottavasti videoissa vaiheittain kirjoitetut esimerkit auttavat opiskelijoita hahmottamaan ratkaisuja paremmin ja opettajan ääni ei raasta korvia pahasti. Kokemuksen perusteella voin sanoa, että kyllä sitä opettaja itsekin oppii vähitellen kuuntelemaan omaa ääntä, kun videoita oli lopulta purkissa toistakymmentä.
Matkalla ammattikorkeakouluun matematiikka-kurssi on tällä hetkellä vihdoin opiskelijoiden pilotoitavana. Fysiikan ja kemian- sekä ruotsin-kurssi on vielä opettajien työn alla ja pilotoinnit taitavat suurelta osin jäädä vasta hankkeen jälkeiseen aikaan. Pilotoinnin aikana kurssista pyritään korjaamaan vielä esiin tulevat virheet ja muokkaamaan kurssia paremmaksi opiskelijoiden ja opettajien tekemien havaintojen pohjalta. Tähän mennessä matematiikan kurssista kerättyjen palautteiden pohjalta voin todeta, että myös matematiikan opettajan yleisin virhe on merkkivirhe. Muuten kurssista on tullut tähän mennessä sekä opiskelijoilta että opettajilta ihan positiivista palautetta. Kun kurssin materiaalin parissa on tehnyt intensiivisesti töitä pidemmän aikaan, tulee itselle usein lopuksi hieman kyllästynyt olo, eikä kurssia oikeastaan haluaisi nähdä vähään aikaan. Ehkä sitä itse tekijätkin jossain kohtaa taas innostuvat, kun pitää ensin pientä hengähdystaukoa. Matematiikan-kurssin pohjalta on ollut helpompaa lähteä jatkamaan fysiikan ja kemian-kurssin parissa. Kyllä sitä opettajakin vielä asioita oppii!
Polkuja-hankkeessa tuotetut Matkalla ammattikorkeakouluun-kurssien materiaalit tulevat myöhemmin myös yleiseen jakoon aoe.fi-sivuston kautta. Toivottavasti niistä on tulevaisuudessa hyötyä niin opettajille kuin ammattikorkeakouluun pyrkiville opiskelijoillekin.
Suuri kiitos vielä LABin henkilökunnalle yhteistyöstä ja Salpauksessa hankkeeseen osallistuneille opettajille uurastuksesta!

Kirsi Kiljala
Salpaus / Polkuja-hanke