Yhteispeli-kortit ryhmäyttämisen tueksi

ryhmayttaminenyhteispeli_IMG_6234-300x200Kuvaus ja tavoite:
Pelikorttien tavoitteena on madaltaa oppilaitoksessa tehtävän ryhmäyttämisen kynnystä. Kyseessä on konkreettinen korttipakka, josta löytyy erilaisia ryhmäyttämisen harjoituksia sekä korttien käytön ohjeet. Kortit on tarkoitettu pääasiassa toisen asteen opettajille ja ohjaushenkilöstölle sekä muille henkilöille, jotka toimivat nuorten parissa.

Toteuttaminen käytännössä:
Kortit on jaettu aihealueittain, jotta erilaisten ryhmien kanssa toimimiseen ja erilaisiin tilanteisiin löytyisi vaihtoehtoja nopeasti ja kätevästi. Kategoriat erottaa toisistaan korttien väreistä. Jokaisesta kortista löytyvät ohjeet harjoituksen tekemiseen ja kenelle se on tarkoitettu sekä muunnos harjoituksesta, jos sellainen on.
Ohjaajan rooli on tärkeä. Hänen tulee valita itselleen ja ryhmälleen sopivimmat harjoitukset.

Kategoriat ovat:

Tutustuminen: Tutustuminen uusiin ryhmäläisiin on ensisijaisen tärkeää ryhmän muodostumisen alussa. Nämä harjoitukset on tarkoitettu ryhmäläisten nimien opetteluun sekä ryhmäläisiin tutustumiseen esimerkiksi harrastusten ja kiinnostusten kautta.

Ongelmanratkaisu: Ongelmanratkaisutehtävät sopivat ryhmälle tehtäväksi tutustumisharjoitusten jälkeen. Näissä harjoituksissa tavoitteena on, että ryhmäläiset yhdessä ratkaisemalla tehtäviä oppivat kuuntelemaan ja tuntemaan paremmin toisiaan.

Pelit ja kisat: Pelit ja kisat sopivat ryhmälle, jonka jäsenet jo tuntevat toisensa. Harjoitukset sopivat myös tilanteisiin, jossa ryhmän keskinäistä luottamusta halutaan vahvistaa. Kortteihin on kuvattu myös perinteisiä pelejä, jotka toimivat edelleen, kuten purkkis ja polttopallo.

Visat: Myös visat sopivat ryhmälle, jonka keskinäistä luottamusta halutaan vahvistaa. Visat sopivat erityisen hyvin liitettäväksi esim. koulussa opiskeltaviin aiheisiin.

Lataa Yhteispeli-kortit »

Lataa tuotekortti »