Koulukokeilut

Kuvaus ja tavoite:
Tavoite on antaa mahdollisimman realistinen käsitys peruskoulun päättävän luokan oppilaalle häntä kiinnostavasta ammatillisesta perustutkinnosta.

Toteuttaminen käytännössä:
Mallissa valitaan kaksi koulutusohjelmaa sekä kokeilupäivät, joista tiedotetaan perusopetuksen oppilaanohjaajille sähköpostilla, hakuoppaassa ja opinto-ohjaajan Facebook-sivuilla. Yhteen koulukokeilupäivään voi osallistua enintään 24 oppilasta ja valinta suoritetaan siten, että 24 ensiksi ilmoitettua oppilasta on mukana päivässä. Ilmoittautuminen tapahtuu GoogleDrive-lomakkeella sähköisesti, jolloin aikaleiman perusteella on helppo valita 24 nopeinta ilmoittautujaa.

Kokeilupäivän pituus on jokaisella puoli yhdeksästä kahteen. Aamun alkajaisiksi oppilaat jaetaan kahteen ryhmään ja ruokailun jälkeen tapahtuu vaihto eli jokainen oppilas tutustuu päivän aikana kahteen koulutusohjelmaan.

Koulukokeilun aikana oppilaat ovat saaneet tehdä pieniä kyseisen koulutusohjelman työtehtäviä. Esimerkiksi laboratorioalalla opiskelijat ovat voineet valmistaa päivävoidetta ja ict-alalla tietoliikenneverkkokaapelin.

Kokemukset:
Perusopetuksen oppilaanohjaajilta saatujen palautteiden mukaan oppilaat ovat kokeilun aikana saaneet realistisen käsityksen alalla opiskelusta. Oppilaanohjaajien mukaan päivät ovat olleet hyvin organisoituja ja vastaavanlaisia on toivottu myös muille aloille.

Lataa tuotekortti »