Koulukokeilun lomakkeisto

siirtyminen_2_asteelleKuvaus ja tavoite:
Hotelli-, ravintola- ja catering-alan pienryhmässä on järjestetty yhden päivän mittaisia koulukokeiluja, jolloin peruskoulun ysiluokkalaiset pääsevät tutustumaan alaan ja opiskeluun. Kokeiluihin kehitettiin oma lomakkeisto, jossa on omat lomakkeet perusopetuksen oppilaalle, hänen koulunsa oppilaanohjaajalle ja Turun ammatti-instituutin opettajalle. Tavoitteena on lomakkeiden avulla etukäteen tutustua mahdollisiin tuleviin opiskelijoihin sekä arvioida heidän motivaatiotaan. Lomake on työkalu harkintaan perustuvassa valinnassa.

Toteuttaminen käytännössä:
Lomakkeisto lähetetään oppilaan kouluun, jossa tehdään ensimmäiset kirjaukset. Lomakkeiston täyttämistä jatketaan koulukokeilussa ammatillisessa koulutuksessa. Sekä oppilas itse että kokeilun vastaanottava opettaja täyttävät lomakkeistoa.

Lomakkeita on käytetty oppilaiden harkintaan perustuvan valinnan haastattelun rinnalla. Koulukokeilu ja lomakkeiden tiedot antavat tietoa nuoren kyvyistä toimia alalla. Lisäksi lomakkeiden avulla on helpompi muistaa, kenestä nuoresta milloinkin on kyse. On käynyt niinkin, että pelkän hakemuksen perusteella nuori olisi hylätty hakuvaiheessa, mutta kokeilun antaman kokemuksen perusteella hänet on valittu opiskelemaan pienryhmään.

Lomakkeen tietoja pystytään hyödyntämään myös pienryhmän kokoamisessa.

Lataa Koulukokeilulomakkeet »

Lataa tuotekortti »