Erityisopettajan tehostettu tuki

ohjausKuvaus ja tavoite:
Tavoitteena on HOJKS-prosessin tehostaminen tarjoamalla ryhmänohjaajalle erityisopettajan tukea sen tekoon.

Toteuttaminen käytännössä:
Mallissa HOJKS-prosessia koordinoi erityisopettaja. Erityisopettaja johtaa ja kutsuu koolle opiskelijaa koskevat palaverit. Palavereissa on mukana mahdollisimman usein sekä opinto-ohjaaja että ryhmänohjaaja.

Erityisopettaja antaa ohjausta opiskelijalle yhteistyössä muiden opettajien kanssa. Ohjauksessa voidaan käyttää niin pienryhmäohjausta kuin opettajienkin ohjausta. Erityisopettaja antaa mallissa ohjausta opettajille esimerkiksi HOJKSin täyttämisestä Wilmassa.

Kokemukset:
Mallissa erityisopettajan käyttö on mahdollistanut myös erityistarpeisiin liittyvän esiselvitystyön teon.

Erityisopettaja tarvitsee aikaa HOJKSien laatimiseen sekä muiden opettajien ohjaamiseen.

Lisäksi erityisopettaja tarvitsee ajallista resurssia opiskelijan ohjaamiseen erilaisten opiskelua tukevien apuvälineiden käyttämisessä. Erityisopettaja tarvitsee tilan, jossa voi ohjata erityistä ja erilaista tukea tarvitsevaa opiskelijaa.

Lataa tuotekortti »