Yhteistoiminnallinen tentti

Off

erityisopetusAmmattiopisto Livian lähihoitajakoulutuksessa on käytetty yhteistoiminnallista tenttiä, joissa opiskelijat paitsi laativat kokeen myös arvioivat sen itse.

Ryhmätentti aloitetaan niin, että ryhmä jaetaan niin, että yhdessä ryhmässä on korkeintaan viisi opiskelijaa. Yksi opiskelija joka ryhmästä menee tenttikysymyksiä suunnittelevaan teemaryhmään, joita on korkeintaan viisi. Teemaryhmissä opiskelijat valitsevat annetuista kysymyksistä neljä, jotka kysytään omassa ryhmässä: yksi kysymys kultakin oman ryhmän neljältä muulta opiskelijalta. Tässä vaiheessa varmistetaan myös, että jokainen opiskelija tietää valitsemiensa kysymysten oikeat vastaukset.

Tenttitilanteessa jokainen opiskelija esittää oman aihepiirinsä kysymyksen tai kaikki kysymyksensä yhdellä kertaa. Jokainen ryhmän jäsen vastaa kysymykseensä kirjallisesti ja esittää sen kysymyksen esittäjälle. Tämän jälkeen muu ryhmä voi täydentää vastausta.

Kysymyksen tekijä antaa ryhmän jäsenille numeron osaamisesta ja jokainen ryhmän jäsen antaa omasta osaamisestaan arvosanan itsearvioinnin perusteella. Tämän jälkeen ryhmä yhdessä pohtii, mikä on kunkin henkilökohtainen arvosana.

Lopuksi ryhmä tekee yhdessä vielä kirjallisen vastauksen opettajan antamaan tenttikysymykseen, joka annetaan opettajalle arviointitaulukoiden kanssa.

Yhteistoiminnallisen testin ohjeet arviointitaulukoineen saat tästä »

Lisätietoja:
Ulla Huupponen, terveydenhuollon aineiden lehtori, Ammattiopisto Livia