Turvallisen oppimisympäristön luominen

Off

erityisopetusErityisesti pienryhmissä, jossa opiskelijoilla on kaikilla HOJKS, on tärkeää luoda heti opintojen alusta alkaen turvallinen ilmapiiri. Ryhmäytymisen lisäksi oppimista tukevan ilmapiirin luomiseksi on muitakin keinoja.

Istumajärjestys ja luokan pelisäännöt

Luokan ilmapiiriin voi vaikuttaa istumajärjestyksellä ja luokan yhteisillä pelisäännöillä, johon kaikki ovat päässeet vaikuttamaan ja jonka kaikki ovat hyväksyneet. Istumajärjestyksen muuttaminen on keino, johon varmasti kaikki opettajat ovat turvautuneet jossain vaiheessa.

Luokan pelisäännöt voi tehdä joka vuosi niin, että säännöissä on yleisiä opiskeluun ja luokassa työskentelyyn liittyviä asioita. Säännöt voi tehdä myös niin, että eri vuosina voi käyttää eri teemoja, joiden sisään voidaan luoda sen vuoden luokan säännöt. Teemoina voivat olla esimerkiksi vastuu tai tulevaisuus. Ensimmäisessä teemassa vastuun alle lasketaan jokaisen vastuu itsestä, toisista opiskelijoista, ympäristöstä ja opinnoista. Tulevaisuus-teema sopii hyvin viimeiseen vuoteen, jolloin säännöt voivat vastata kysymyksiin: Miten tekemiseni vaikuttavat tulevaisuuteeni? Miten pystyn itse muuttamaan asioita?

Säännöillä on toisinaan tapana unohtua, joten niistä on lukuvuoden aikana syytä keskustella ja muistutella mieleen. Toisinaan myös tilanteet muuttuvat niin, että sääntöjäkin on syytä muokata kesken lukuvuoden. Yhdessä suunnitellen tietenkin.

Ensimmäisen vuoden lukujärjestys

Opiskeluun kiinnittymisen helpottamiseksi ja opiskelurutiinin luomiseksi on Ammattiopisto Livian puutarhatalouden perustutkinnon pienryhmässä tehty koko ensimmäisen lukuvuoden lukujärjestys valmiiksi ennen opintoja. Lukujärjestykset on tehty opintokokonaisuuksittain, jolloin käytännössä vähintään puoli päivää on samaa ainetta.

Ensimmäisen vuoden lukujärjestyksen olennainen osa on, että kaikki koulupäivät kestävät yhdeksästä kolmeen. Näin opiskelijoille muodostuu opiskelurytmi ja kaikki muistavat, milloin koulu alkaa ja milloin se päättyy. Tämä aikataulu mahdollistaa myös sen, että aamuun ja iltapäivään saa tarvittaessa ylimääräisiä tunteja esimerkiksi tukiopetukseen.

Koko vuoden lukujärjestyksen tekeminen valmiiksi ei tarkoita, etteikö lukujärjestys olisi silti joustava. Varsinkin, jos eri opintokokonaisuuksissa on sama opettaja, voi hän muuttaa asioiden käsittelyä lukujärjestyksen puitteissa.

Käytäntö sopii varmaankin pienryhmille muillekin aloille ja käytäntö on koettu toimivaksi, opettavaiseksi ja inhimilliseksi.

Tutut opettajat koko vuoden

Turvallisen ilmapiirin luomiseen kuuluvat toimivat ihmissuhteet niin opiskelijoiden kuin opiskelijoiden ja opettajien kesken. Tätä tukee käytäntö, jossa pienryhmää opettaa ensimmäisenä vuonna vain kaksi tai kolme opettajaa. Kun opiskelija oppii tuntemaan ja luottamaan opettajaansa, vähentää se opiskeluun liittyvää jännitystä ja opiskelija pysyy paremmin mukana opiskelussa.

Ammattiopisto Liviassa puutarhurien pienryhmää opettaa ensimmäisenä vuonna vain kolme opettajaa läpi koko vuoden: erityisopettaja ja kaksi ammatillisten aineiden opettajaa. Järjestely vaatii lukujärjestysten ja opettajien aikataulujen yhteensovittamista sekä opettajien resurssia.