Toimintatapakysely

Off

erityisopetusOman toimintatavan tunteminen lisää opiskelijan itsetuntemusta. Erilaisten tyylien tunteminen puolestaan helpottaa toimimista ryhmässä. Jokaisella on oma tapansa ja tyylinsä toimia, mutta yksi tyyli nousee tavallisesti ylitse muiden. Jokaisella tyylillä on annettavaa, mutta myös opittavaa.

Koulutuskeskus Salpauksessa on kehitteillä toimintatapakysely, jonka avulla opiskelija voi arvioida omaa tapaansa toimia eri tilanteissa.

Pisteiden perusteella kyselystä löytyy värikoodi, jonka perusteella voi katsoa, onko itse toimijana toteuttaja, ideoija, todentaja vai oivaltaja. Kyselypakettiin kuuluu lisäksi värinelikenttä, jossa on kysymysten avulla kuvattu, mitä eri toimintatavat tarkoittavat käytännössä.

Toimintatapakyselyä on kokeiltu eri pilottiryhmillä niin, että opiskelija on voinut tehdä kyselyn sähköisenä ja ryhmän opettaja on saanut vastauksista koonnin. Näin hän saa tietoa siitä, millaisia opiskelijoita ryhmässä on, mutta kuitenkin niin, että koonnista ei ole tunnistettavissa yhden opiskelijan vastauksia.

Toimintatapakyseluun liittyen on kehitteillä muitakin sähköisiä kyselyjä, muun muassa temperamentti- ja oppimistyylikyselyt sekä muita oheistuotteita opiskelijan oman toimintatavan tunnistamiseen.

Toimintatapakyselyyn pääset tästä »