Toimintamalli koulukokeilujen järjestämiseen

siirtyminen_2_asteelleKoulukokeiluja käytetään, perusopetuksen päättövaiheessa, 8./ 9. luokan oppilaiden ja nivelvaiheen koulutusten opiskelijoiden tulevan jatko-opintopaikan selkiyttämiseen. Koulukokeilut auttavat opiskelijaa muodostamaan koulutusalasta ja ammatista realistisemman käsityksen, jolle on ajatellut suuntautua.

Perusopetuksen oppilaanohjaajan ja ammattiopiston opinto-ohjaajan yhteistyönä valmistellaan peruskoulun oppilaalle mahdollisuus tulla koulukokeiluun ammattiopistoon. Ammattiopiston opinto-ohjaaja voi myös osallistua esim. HOJKS-palaveriin, jossa perusopetuksen jälkeistä jatkoa suunnitellaan yhdessä oppilaan huoltajien kanssa. Käytössä on koulukokeilun hakulomake. Koulukokeilut toteutetaan hyvissä ajoin ennen yhteishakua, mieluiten jo 8. luokan aikana.

Koulukokeilun kohde (koulutusala), pituus ja tavoitteet määräytyvät jokaisen oppilaan/opiskelijan henkilökohtaisen tarpeen mukaan. Opiskelijalle nimetään usein perustutkintoryhmästä opiskelija työpariksi, joka auttaa kokeilijaa ja jonka opiskelua kokeilija voi seurata.

Koulukokeilu arvioidaan ja siitä annetaan palaute oppilaalle, vanhemmille ja peruskoululle (arviointilomake). Jotta koulukokeilu voidaan arvioida, sen tulee kestää vähintään kolme päivää.

Lisätietoa:
Mervi Leino, Salon seudun ammattiopisto, etunimi.sukunimi@sskky.fi