Sähköinen työkalu arvioinnin apuna länsirannikolla

arviointiLänsirannikon koulutus Oy WinNovassa kehitettiin oppimisen ja osaamisen arvioinnin tueksi sähköinen työkalu. Sen tavoitteena oli kytkeä opetus ja oppiminen entistä tiiviimmin tutkinnon osan tavoitteisiin ja ohjata oppimista tavoitteiden mukaiseksi. Opiskelijat käyttävät työkalua opiskelijaintran ja opettajat opintohallintojärjestelmän kautta. Sitä voidaan käyttää mobiililaitteissa, mikä mahdollistaa työkalun käytön myös työssäoppimisen yhteydessä.

Työkaluun siirrettiin arvioinnin kohteet, keskeiset sisällöt ja kriteerit suoraan tutkinnon perusteista. Koska WinNovassa ei oppimisen arvioinnissa käytetä arvosanoja, ovat arvioinnin kriteerit seuraavat: osaan itsenäisesti (kiitettävä 3), osaan ohjeen mukaan (hyvä 2), osaan opastettuna (tyydyttävä 1) ja osaan jatkuvassa ohjauksessa (alle T1). Usein tutkinnon osan alkuvaiheessa, kun opiskelija vielä tarvitsee paljon ohjausta, käytetään ”osaan jatkuvassa ohjauksessa” -arviointisektoria.

Jotta opiskelijat tietävät, mitä ja miten heidän osaamistaan arvioidaan, avataan alussa ammattitaitovaatimukset ja arviointikriteerit sekä perehdytetään opiskelijat työkalun käyttöön. Heille annetaan määräpäivä, mihin mennessä arviointi täytyy tehdä. Kokemusten mukaan opiskelijat tekevät arvioinnin samana päivänä, kun tehtävä on annettu.

Käytännössä työkalua käytetään niin, että opiskelija arvioi omaa oppimistaan siirtämällä arviointikolmion siihen kohtaan, mikä parhaiten kuvaa hänen omaa käsitystään oppimisestaan kulloinkin arvioinnin kohteena olevan keskeisen sisällön osalta. Sen lisäksi opiskelija perustelee ja täydentää tekemäänsä arviota kirjallisesti siihen varattuun paikkaan. Jokaiselle arvioinnin kohteelle on varattu oma sivu, ja opiskelija etenee sivustolla, kunnes kaikki kohteet on arvioitu. Lopuksi opiskelija tallentaa arvioinnin.

Opettaja puolestaan näkee opintohallintojärjestelmästä, milloin opiskelija on tallentanut arvioinnin ja käy sen jälkeen opiskelijan kanssa palautekeskustelun. Opettaja voi käydä tekemässä oman opiskelijakohtaisen arviointinsa kirjallisine perusteluineen ennen keskustelua tai hän voi kirjata ne vasta keskustelun aikana. Jälkimmäinen menettely on osoittautunut erittäin hyväksi käytännöksi. Palautekeskustelun jälkeen opettaja tallentaa oppimisen arvioinnin. Arvioinnin yhteenveto on avattavissa ja nähtävissä opiskelijaintrassa, johon myös alaikäisen opiskelijan huoltajalla on käyttäjätunnukset. Palautekeskusteluja toistetaan sähköistä työkalua hyväksi käyttäen tutkinnon osan edetessä ja jokaisella kerralla voidaan ottaa uusia kohteita arvioitavaksi sen mukaan, mitä osaamista ko. tutkinnon osan aikana on tarkoitus hankkia.

Työkalu kehitettiin alun perin oppimisen arviointiin, mutta sen käyttö soveltuu erinomaisesti myös osaamisen arviointiin. Opiskelija voi käydä ammattiosaamisen näytön jälkeen kirjaamassa työkalun avulla oman arvionsa ja varmistaa samalla sen, että kaikki osaamisen arviointiin sisällytetyt arvioinnin kohteet ja kriteerit on osoitettu. Samalla hän valmistautuu arviointikeskusteluun. Varsinaisessa arviointikeskustelussa opiskelija kertoo omasta osaamisestaan käyttäen apunaan sähköisellä työkalulla tekemäänsä itsearviointia. Opettaja ja mahdolliset muut arvioijat täydentävät työkaluun oman näkemyksensä opiskelijan osaamisesta, jotta varsinainen ammattiosaamisen näytön ja tutkinnon osan arvosana voidaan muodostaa. Sähköisesti toteutettava oppimisen palaute ja osaamisen arviointi motivoi opiskelijaa tarkastelemaan oppimistaan ja osaamistaan prosessina ja sitoo oppimisen ja opettamisen kiinteästi tutkinnon osan tavoitteisiin.

Lisätietoja:
Ben Schrey, Länsirannikon koulutus Oy WinNova