Ryhmiin jakaminen

Off

erityisopetusOpiskelussa on tilanteita, jolloin iso ryhmä on syytä jakaa pienemmiksi ryhmiksi. Tämän voi tehdä jakamalla opiskelijat ryhmien lukumäärän mukaan perinteisen ”jako neljään -menetelmän” mukaisesti. Ryhmiin jakamisen voi tehdä kuitenkin myös hauskasti ja ryhmädynamiikkaa tukevasti. Erilaisia menetelmiä löytyy todella runsaasti esimerkiksi internetistä. Ja ainahan voi itse muokata tutuista menetelmistä uusia.

Hullunkuriset perheet
Jokaiselle opiskelijalle jaetaan pakasta sattumanvarainen kortti. Tämän jälkeen opiskelijat etsivät omat perheensä muut jäsenet, jotka muodostavat pienryhmän. Jos käytät Pekka-pelikortteja, voi Musta Pekka -kortin saanut valita itse oman ryhmänsä.

Palapeli
Tulosta esim. internetistä erilaisia kuvia (maisemakuvat, eläinaiheiset kuvat tms.) tai leikkaa lehdestä. Leikkaa jokainen kuva palapeliksi. Jokaiselle ryhmälle jaetaan yksi palapelin pala ja hän etsii oikean palapelin johon pala kuuluu. Ryhmät muodostuvat kokonaisen palapelin mukaan

Opiskelijan esineet
Jokainen tuo opettajan pöydälle jonkun oman tavaransa/esineen. Opettaja ei katso niitä vielä. Opettaja jakaa tavarat ryhmiin, joiden mukaan opiskelijat jakautuvat ryhmiin oman tavaransa mukaan.

Työvälineet
Parin ja ryhmän muodostamisessa voidaan käyttää myös vaikkapa oman alan työvälineitä tai käsitteitä. Lapuille voi kirjoittaa työvälineen nimen tai liimata kuvan, ja ryhmiinjako voidaan tehdä näitä hyväksi käyttäen.

Parinmuodostuskortit
Tämä menetelmä vaatii vähän etukäteisaskartelua. Opettaja tai ryhmä tekee kortteja, joissa on toisiinsa liittyviä asioita tai esineitä (esim. pilli ja lasi, huulet ja huulipuna, hiiri ja juusto). Kortit jaetaan opiskelijoille, jotka etsivät parinsa näiden kuvien mukaan.

Syntymäpäivät
Opiskelijat voivat muodostaa parit niin, että esimerkiksi mahdollisimman samaan aikaan syntymäpäiviään viettävät muodostavat parin. Muunnelmana parinmuodostuksen voi tehdä niin, että ryhmän vanhin ja nuorin muodostavat parin, toiseksi vanhin ja toiseksi nuorin toisen parin jne.