Ryhmän edustajien kuulemistilaisuus

palaute_ja_kuulemismallitSalon seudun ammattiopistossa kehitetyssä opiskelijoiden palautemallissa jokaisesta ryhmästä valitaan yksi tai kaksi edustajaa, jotka kutsutaan koulutusjohtajan vetämään keskustelutilaisuuteen. Ryhmien edustajia on pyydetty etukäteen keskustelemaan ryhmänsä kanssa siitä, mitkä asiat oppilaitoksessa toimivat ja mihin kenties haluttaisiin muutosta.

Keskustelutilaisuudessa käydään läpi opiskelijoiden esille nostamat asiat. Osaan asioista löydetään ratkaisu heti, osa jää selvitettäväksi. Tilaisuudesta laaditaan muistio, johon on kirjattu jatkotoimenpiteet. Muistio laitetaan verkkokansioon, johon myös opiskelijoilla on pääsy. Lisäksi muistio toimitetaan sähköpostilla tilaisuuteen osallistuneille. Ryhmien edustajat käyvät oman ryhmänsä kanssa läpi tilaisuudessa käsitellyt asiat.

Vähintään kerran lukuvuodessa järjestettävään keskustelutilaisuuteen osallistuvat ryhmien edustajien ja koulutusjohtajan lisäksi myös opiskelijahuollon edustajat sekä atk- ja kiinteistöpuolen edustajia, sillä opiskelijoiden esille nostamat asiat liittyvät laajasti koko oppilaitoksen toimintaan. Tärkeää mallissa on se, että tilaisuuteen osallistuu sellaisia henkilökunnan edustajia, joilla on mahdollisuus päättää esille nostettavista asioista tai viedä niitä eteenpäin. Myös opiskelijoille on tärkeää, että he saavat keskustella mahdollisista muutoksista suoraan koulutusjohtajan kanssa.

Lisätietoja:
Mervi Leino, Salon seudun ammattiopisto