Paikkapankki

siirtyminen_2_asteelleTavoitteena on mahdollistaa oppilaitoksessa opiskelevien opiskelijoiden joustavat siirtymät oppilaitoksen sisällä siten, että oppilaitoksessa olevista vapaista opiskelupaikoista olisi saatavissa ajantasaista tietoa, joka olisi tasapuolisesti eri toimijoiden käytettävissä. Näin ohjaustilanteessa saadaan nopeasti tietoa ohjattavalle soveltuvista opiskelupaikoista, ja koulutuspaikat saataisiin sujuvasti täytettyä. Paikkapankki on suunniteltu oppilaitoksen opinto-ohjaajien, vastuukouluttajien sekä muiden opiskelijoiden ohjauksesta vastaavien käyttöön.

Paikkapankki toteutuu sähköisenä alustana intrassa tai mahdollisesti osana Primus-oppilastietojärjestelmää. Vapaana olevat koulutuspaikat listataan suoraan paikkapankkiin sisällyttäen mukaan lyhyt koulutusalan kuvaus sekä tieto yhteyshenkilöstä. Koulutukseen valitseminen tapahtuu kuitenkin jokaisen koulutusalan määrittämällä tavalla.

Paikkapankin käytännön toteutuksesta ohjelman luomisen osalta vastaa datanomi-opiskelija opinnäytetyönään. Sisällön tuottajina toimivat opinto-ohjaajat. Mikäli paikkapankki osoittautuu tarpeelliseksi ja hyvin toimivaksi, sitä pyritään laajentamaan koko Varsinais-Suomen koulutuksen järjestäjien yhteisiä tarpeita vastaavaksi ja kaikkien käyttöön. Mietittäväksi jää vielä käytännön toteutuksesta se, ketkä ovat paikkapankin vastuuhenkilöitä, pääkäyttäjiä ja ylläpitäjiä.

Lisätietoa:
Taru Laaksonen, Raision seudun koulutuskuntayhtymä RASEKO