Orientaatiojaksot

valmaLukuvuosi 2014–2015
Valma-koulutukseen rakennettiin orientaatiojaksot, jotka olivat kaikille opiskelijoille samansisältöisiä ja ne toistuisivat vuoden mittaan sisäänoton yhteydessä. Orientaatiot olivat lukuvuonna 2014–2015 pituudeltaan kaksi viikkoa. Orientaatioviikkojen aikana tehtiin NMI-lukitesti ja matematiikkatesti, opiskelijat tutustuivat oppilaitokseen, toisiinsa ja opettajiin sekä näiden viikkojen aikana heidän tuli valita ns. oma polkunsa ja heille tehtiin HOPS. Orientaatioviikkojen jälkeen alkoivat varsinaiset kurssit.

Lukuvuoden aikana oli yhteensä neljä orientaatiojaksoa; syksyllä kolme ja keväällä yksi. Näiden orientaatiojaksojen tarkoituksena ei ollut ainoastaan tutustuttaa opiskelijat Valma-koulutukseen, mutta silloin koottiin myös uusi kotiryhmä. Tämä koettiin hyväksi, jotta Valmaan ei tullut uusia opiskelijoita joka viikko, vaan oli selkeät orientaatiojaksot, jolloin tuli isompi määrä opiskelijoita ja heille pystyttiin toteuttamaan kunnollinen orientaatio opintoihin ja myös vanhoissa ryhmissä säilyi opiskelurauha.

Orientaatioissa aloitti opiskelijoita seuraavasti: elokuussa 57, syyskuussa 14, marraskuussa 22 ja tammikuussa 26.

Orientaatiojakson ohjelma »

Lukuvuosi 2015–2016
Orientaatiojaksot koettiin hyväksi tavaksi tutustuttaa opiskelijat Valmaan ja tehdä tarvittavat testit ja HOPS. Vuoden 2014 orientaatiojakso koettiin kuitenkin niin opettajien ja opiskelijoiden mielestä liian pitkäksi ja sitä lyhennettiin seuraavaa syksyä ajatellen. Edelleen orientaatiojaksolla pidetään testit, tutustutetaan opiskelijat koulutukseen ja oppilaitokseen sekä ryhmäytetään, mutta orientaatiojakson pituus on yksi viikko. Orientaatiojaksoja on syksyn aloituksen lisäksi kolme: kaksi syksyllä ja yksi tammikuussa.

Orientaatiojakson ohjelma »