Oppilaitoksen esittely perusopetuksen opiskelijoille

Off

erityisopetusPerusopetuksen oppilaiden jatko-opiskelupaikan hakutoiveet eivät aina perustu realistiseen tietoon siitä, mitä opiskelu toisella asteella vaatii. Koulukokeiluin ja -vierailuin voidaan esitellä ammatillisen koulutuksen arkea tulevaisuuden opiskelijoille. Esittely voi olla myös tehostetumpaa ja henkilökohtaisempaa.

Turun ammatti-instituutissa on pitkään tehty yhteistyötä alueen keskitetyn palvelun koulujen eli erityiskoulujen kanssa. Näiden koulujen oppilaat käyvät tutustumassa Turun ammatti-instituuttiin tavalliseen tapaan avoimien ovien päivänä, mutta sen lisäksi heille on tarjolla myös yksityiskohtaisempaa tietoutta toisen asteen opiskelusta.

Toisen asteen oppilaitoksen uraohjaaja vierailee joko keskitetyn palvelun koulussa esittelemässä opiskelua toisella asteella tai näiden koulujen oppilaat voivat käydä tutustumisvierailulla omaan aikaan avoimien ovien ulkopuolella. Keskeisintä näissä vierailuissa on mahdollisimman realistisen kuvan luominen siitä, mitä opiskelu ammatillisessa oppilaitoksessa on ja mitä se vaatii. Esittelyn pääpaino onkin opiskelun arjen kuvaamisessa koulutusalojen esittelyn sijaan.

Esittelytilaisuuksissa oppilaiden kysymykset koskevat niin ikään varsin konkreettisia asioita: Millaisia kokeita ammatillisessa koulutuksessa on? Millaisia koulupäivät ovat? Mitä pitää osata, jotta pärjäisi opinnoissa?

Samaa konkreettista linjaa on pidetty myös päättöluokan vanhempainilloissa. Tavoitteena on ollut antaa myös vanhemmille realistinen kuva siitä, millaista opiskelu ammatillisessa oppilaitoksessa eri aloilla on, jotta jatko-opintopäätökset perustuisivat mahdollisimman oikeaan kuvaan opinnoista.

Kun yhteishakuprosessi on ohi, voi uraohjaaja käydä vielä uudelleen keskustelemassa niiden päättöluokan oppilaiden kanssa, jotka ovat hakeneet Turun ammatti-instituuttiin. Tällöin voidaan keskustella oppilaan kanssa siitä, mitä seuraavana syksynä on odotettavissa ja miten opintoja voidaan tukea.

Joustavan perusopetuksen ryhmälle esiteltäessä käytäntö on ollut samankaltainen: oppilaitoksen uraohjaaja on käynyt ryhmässä kertomassa ammatillisen koulutuksen opinnoista. Sisällöllisesti JOPO-luokalle pidetyt esittelyt ovat painottuneet enemmän opiskelukäytäntöjen ja oppilaitoksessa noudatettavien sääntöjen esittelyyn.