Opiskelijoiden motivaatiopäivä

Off

erityisopetusMotivaatiopäivä järjestettiin yhteistyössä Turun ammatti-instituutin ja Bovallius-ammattiopiston valmentavan ja kuntouttavan opetuksen opiskelijoiden ja opettajien kesken. Päivän tavoitteena oli tutustuttaa saman koulutuksen opiskelijat toisiinsa sekä motivoida opiskelijoita eteenpäin opinnoissaan sekä hakeutumaan jatko-opintoihin.

Päivän aluksi kaksi opiskelijaryhmää teki yhdessä erilaisia pohdinta- ja draamatehtäviä eri aiheista, kuten opiskelumotivaatiosta, viihtymisestä ryhmässä sekä opintojen keskeyttämisen ehkäisystä. Draamaa käytettiin esimerkiksi opiskelijoiden ammatillisen koulutuksen hakuvaiheen haastattelussa. Yksi opiskelijoista oli hakija tietylle alalle ja hänellä oli tietynlainen rooli, kuten motivoitunut tai laiska hakija. Yksi opiskelija oli opettaja, joka haastatteli hakijaa. Opettajaa esittävä kysyi esim. opiskelijan motivaatiosta hakeutua kyseiselle alalle. Kun haastattelu oli näytelty, muut opiskelijat saivat kommentoida ja motivaation merkityksestä käytiin keskustelua.

Turun ammatti-instituutin opettajan mukaan yhdessä järjestetty motivaatiopäivä hyödyttää opiskelijaa niin motivaation lisääntymisenä kuin oikean koulutuksen löytymisenä. Lisäksi monen opiskelijan käsitys ammatillisen erityiskoulun opinnoista ja opiskelijoista muuttui positiivisemmaksi yhteistyön myötä.