Opintojakson toteuttaminen työelämässä

erityisopetusJoitakin opintojaksoja on hankala toteuttaa oppilaitosympäristössä. Esimerkkinä näistä ovat kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnon kerroshoitopalvelut.

Turun ammatti-instituutissa kerroshoitopalvelujen opintojakso on toteutettu oikeissa hotelleissa oikeissa kerroshoitotehtävissä. Opettaja on järjestänyt ajat oppitunneille, jolloin opiskelijat työskentelevät opettajan johdolla hotellissa. Opintojaksolla opiskelijat työskentelevät normaalin hotellityön tavoin pedaten vuoteita, siivoten huoneita ja niin edelleen.

Työpaikalla toteutettavan opintojakson tavoitteena on saavuttaa opetussuunnitelman mukainen osaaminen oppilaitoksen sijasta työpaikalla. Opintojakson toteuttaminen työelämässä vaatii opettajalta hyviä kontakteja työelämään sekä opiskelijoilta reippautta oikeassa työympäristössä toimimiseen. Opintojakson opettajan mielestä työelämässä toteutettava opintojakso tuo opiskeluun vaihtelua ja opiskelumotivaatio nousee, kun opitaan oikeassa työelämässä. Lisäksi opettajan mielestä on tärkeää, että oikea työelämä työtehtävineen ja pelisääntöineen tulevat tutuiksi.

Lisätietoa:
Leena Sinervaara, opettaja, Turun ammatti-instituutti