Opetusjärjestelyt

Off

erityisopetusOppituntien aikana voi oppimista tehostaa monilla pienillä keinoilla, joista vain muutama esimerkki alla. Millaisia opetusjärjestelyjä itse käytät?

Tunnin aiheeseen orientoituminen
Kun opiskelijalla on samana päivänä monen eri oppiaineen tunteja, voi asiat mennä sekaisin. Oppitunnit voidaankin aloittaa kertaamalla edellisen tunnin sisältöä ja muistella, mitä tämän aineen tunnilla viimeksi tehtiinkään. Edellisen tunnin kertaamisella opiskelijan on helpompi orientoitua kyseisen aineen opiskeluun ja uusiin opittaviin asioihin.

Opitun kertaamisella myös edelliseltä tunnilta poissaolleet saavat kuulla, mitä oppitunnilla käsiteltiin ja mitä asioita opittiin.

Päivän jakaminen teoriaan ja käytäntöön
Opetusrytmiä voi selkeyttää jakamalla päivä selkeästi teorian ja käytännön opiskeluun, esimerkiksi niin, että aamupäivällä on teoriaa ja ruokatauon jälkeen vain käytäntöä. Selkeä käytäntö tuo opiskeluun rutiinia ja tehostaa opitun asian hahmottamista ja ymmärtämistä.

Sillä, alkaako päivä teorialla vai käytännöllä, ei ole niinkään eroa. Päivän rytmitykseen vaikuttaa se, mitä asiaa opiskellaan. Tärkeintä sen sijaan on, että opiskelijoille kerrotaan hyvissä ajoin etukäteen, millä rytmillä mennään.

Päivän jakaminen selkeästi teoriaan ja käytäntöön vaatii opettajalta organisointikykyä ja etukäteissuunnittelua. Vastapainoksi päivän jakaminen tuo vaihtelevuutta opetukseen.

Tauot oppituntien aikana
Joillakin opiskelijoille on keskittymisvaikeuksia, jolloin oppitunnilla paikallaan istuminen voi aiheuttaa häiriökäyttäytymistä tai muunlaista levottomuutta. Helppo ratkaisu on se, että tällaisille opiskelijoille oppitunnit rytmitetään niin, että niiden aikana on ylimääräisiä taukoja.

Ylimääräisten taukojen avulla pystytään rauhoittamaan oppimistilanne sekä tauolle menevän opiskelijan että koko muun ryhmän osalta. Usein muuta opiskelijat huomaavat nopeasti ylimääräisten taukojen hyödyn ja he suhtautuvat siihen ymmärtävästi. Muulle ryhmälle on myös hyvä selittää asia sellaisena kuin se on loukkaamatta kuitenkaan kenenkään opiskelijan yksityisyyttä.