Ohjauksen olohuone

ohjausKuvaus ja tavoite:
Tarkoitus on löytää paikka, missä nuoret tavoitettaisiin ja heidän olisi mahdollista pysähtyä muutamaksi minuutiksi kuuntelemaan ja keskustelemaan. Ohjauksen olohuoneen avulla nuoria on infottu ajankohtaisista ja tärkeistä asioista ja nuoret ovat saaneet paikan, jossa viettää aikaa.

Toteuttaminen käytännössä:
Turun ammatti-instituutin Aninkaisten koulutalon ruokalan kulkureitin vieressä oleva tila sisustettiin olohuoneeksi, missä nuoret voivat viettää aikaa tuntien välissä. Infolehtisiä, esitteitä ja sanomalehtiä tuotiin tähän tilaan. Samaan paikkaan tuotiin myös kaksi korkeaa pöytää ja näitä pöytiä pidetään myös infopisteinä aina tarvittaessa. Tilassa on järjestetty erilaisia infotilaisuuksia, kuten opinto-ohjaajan päiviä, mielenterveysinfo, velkaneuvontaa, kesätyön info ja opiskelijajärjestöjen esittäytyminen.

Kokemukset:
Tilaa käytetään aktiivisesti ja se on saanut paikkana kiitosta. Infoissa tarvitaan ”sisäänheittäjä”, jotta nuoret tulisivat keskustelemaan. Koulutalossa on hyvä olla tila, jota voi tarjota ulkopuolisillekin toimijoille. Myös koulun oma henkilökunta voi tarvittaessa tavoittaa tämän pisteen kautta opiskelijoita.

Lataa tuotekortti »