Matkalla itseen – toimintamalli opiskelijoiden ammatillisen itsetuntemuksen kehittämiseen

tuotetori_elamanhallintaToimintamallin kehittäminen aloitettiin oppilaitoksessa kartoittamalla opiskelijoiden opintojen etenemisen ongelmia ja keskeyttämisen syitä. Sen myötä esiin nousi kaksi tarvetta: erityinen tuen tarve itsetuntemuksen ja itsearviointitaitojen kehittymiseen, ja tarve konkreettiseen apuun ja ohjaukseen siitä, miten ottaa vastuuta omista opinnoistaan. Tärkeäksi elementiksi nähtiin lisäksi se, miten pystytään vahvistamaan työelämätaitoja opintojen alusta lähtien. Tavoitteena oli luoda yhteneviä käytänteitä lapsi- ja perhetyön ja viittomakielisen ohjauksen perustutkintojen opintojen läpäisyn tehostamiseksi ja vahvistaa näin humanistisen ja kasvatusalan koulutusten arvopohjaa suhteessa tulevaan ohjaajuuteen.

Toimintamallia lähdettiin rakentamaan tarkastelemalla jokaista opiskeluvuotta kolmesta näkökulmasta: minä, ryhmä, työelämä. Itsetuntemuksen ja itsearvioinnin edistämisen välineitä ja malleja kerättiin näiden kolmen teeman pohjalta. Tämän jälkeen malleja lähdettiin kokeilemaan syksyllä opintonsa aloittaneiden opiskelijaryhmien kanssa. Näiden materiaalien avulla onnistuttiin sitouttamaan opiskelijoita alkaneisiin opintoihin sekä saamaan ensikosketus oman alan ammattilaiseksi kasvamiseen heti opintojen alkuvaiheessa. Kantavana ajatuksena kehittämistyön takana oli, että nimenomaan itsetuntemus, eikä niinkään itseluottamus, on merkittävä linkki vahvaksi ammattilaiseksi kasvamisessa.

Matka itseen lähtee ensimmäisenä opiskeluvuonna liikkeelle siitä, että käydään läpi omaa elämänhistoriaa ja kokemuksia siitä, miten olen tullut sellaiseksi kuin olen. Lisäksi tunnistetaan oman persoonan vahvuuksia ja heikkouksia, henkilökohtaista temperamenttia ja sitä, minkälainen olen oppijana. Ryhmään tutustumisen osiossa opetellaan toimimaan oman ryhmän kanssa ja havainnoidaan, minkälaisia temperamentteja ja ominaisuuksia ryhmäläisistä löytyy. Opiskelijoita ohjataan kiinnittämään huomiota siihen, miten ryhmässä toimitaan ja miten otetaan vastuuta ryhmästä ja hyväksytään erilaisuutta. Näin sitoutetaan opiskelijaa eri tavoin tulemaan osaksi omaa ryhmäänsä ja koko oppilaitoksen yhteisöä. Ammatillinen kasvu alkaa heti ensimmäisistä opiskelupäivistä, kun tutustutaan työelämän pelisääntöihin.

Toisena vuonna painottuvat itsensä kehittäminen ja ryhmässä toimimisen taidot. Linjavastaavien tunneilla ja henkilökohtaisissa keskusteluissa tarkastellaan, miten opiskelija on kasvanut ihmisenä viimeisen vuoden aikana ja onko jokin muuttunut ja miksi. Erityisesti painotetaan sitä, miten otetaan vastaan palautetta ja käsitellään sen mahdollisesti herättämiä negatiivisia tunteita. Ensimmäisenä vuonna aloitettua työtä elämänhallintataitojen ja omien voimavarojen vahvistamiseksi jatketaan.

Myös ryhmissä harjoitellaan toisena vuonna palautteen antamista ja vastaanottamista. Vastuunottamista ryhmästä harjoitellaan pohtimalla yhdessä, minkälaisia toimijoita olemme ryhmässä, millaista ilmapiiriä edistämme ja osaammeko tukea toinen toisiamme.

Työelämätaitojen osalta vahvistetaan ammattitaitovaatimuksiin perustuvaa osaamisen arvioinnin taitoa. Työelämäjaksoilla harjoitellaan ammatillisen osaamisen lisäksi sitä, miten ratkaistaan ongelmia ja käsitellään työelämän muuttuvia tilanteita joustavasti.

Kolmannen vuoden teemana on ammatillisen identiteetin vahvistaminen. Vuoden aikana pohditaan mm., minkälainen on opiskelijan itsetuntemus nyt, miten itsensä kehittäminen jatkuu tästä eteenpäin, mikä on opiskelijan näkemys ammatillisesta osaamisesta ja minkälaisin odotuksin ylipäätään tulevaisuutta rakennetaan tästä eteenpäin.

Ryhmässä toimimisen näkökulmasta kolmas vuosi on opiskelijayhteisöstä itsenäistymisen ja luopumisen aikaa, jolloin aletaan nähdä muut ryhmäläiset tulevina työkavereina. 125x125_banneriOpiskelijoiden ammatillinen minäkuva on syventynyt ja he ovat valmiita kohtaamaan työelämän haasteet. Opintojen lopussa katsotaan taaksepäin ja arvioidaan yhdessä kuljettua matkaa ja aloitetaan matka kohti uusia ohjaajan ja ohjaamisen haasteita.

Tutustu sivustoon Yksilönä yhteisössä osioon: Itsearviointitaitojen kehittäminen »

Lisätietoja:
Mari Korhonen ja Marika Rauhansalo, Turun kristillinen opisto