MAST-pajaopinnot

tyopaja_oppimisymparistonaTyöpajalla suoritettavien ammatillisten opintojen edellytys on, että perustutkintojen opetussuunnitelma on avattu eli konkretisoitu niin, että voidaan tunnistaa ne tutkinnon osat, joita työpajalla on mahdollista opiskella.

Kun oppilaitoksessa herää huoli siitä, että nuoren opinnot eivät suju suunnitellusti, opiskelijahuoltohenkilöstö keskustelee opiskelijan ja mahdollisesti hänen huoltajansa kanssa mahdollisuudesta suorittaa ammatillisia opintoja työpajaympäristössä. Jos opiskelija päätyy kokeilemaan tätä ratkaisua, oppilaitoksen pajayhteyshenkilö sopii ensimmäisestä vierailusta sopivan työpajan kanssa.

Tutustumiskäynnin jälkeen opiskelija päättää, ovatko pajaopinnot hänelle sopiva ratkaisu. Mikäli hän tähän ratkaisuun päätyy, oppilaitos ja työpaja solmivat koulutussopimuksen, jossa on tarkemmat tiedot vastuuhenkilöistä ja rahaliikenteestä. Ennen pajaopintoihin siirtymistä opiskelija täyttää myös luvan tiedonsiirtoon pajaopintoja varten.

MAST-hankkeen toimintamallissa nuori pysyy pajaopintojen aikanakin oppilaitoksen opiskelijana, joten hän on oikeutettu myös pajaopintojaksolla normaaleihin oppilaitoksen tarjoamiin tuki- ja muihin palveluihin. Pajaopintojen aikana myös ammatillinen vastuuopettaja käy työpajalla seuraamassa nuoren opintoja ja osallistuu ainakin ensimmäiseen VAT-arviointikeskusteluun.

Kun opiskelija on suorittanut sovitut opinnot työpajalla, hänellä on mahdollisuus palata takaisin oppilaitokseen. Tällöin sovitaan siitä, miten siirtyminen takaisin tapahtuu käytännössä ja mitä mahdollisia tukitoimia siirtymisen jälkeen tarvitaan. Ennen paluuta on lisäksi syytä sopia, mihin ryhmään opiskelija palaa. Opiskelijalla on myös mahdollisuus suorittaa tutkintonsa loppuun työpajalla, mikäli näin on oppilaitoksen kanssa sovittu. Tällöin on yleensä sovittu myös, millä tavalla atto-aineiden suoritus hoidetaan.

MAST-hankkeessa tuotettu Oppimista tavalla tai toisella – ammatillisten opintojen suorittaminen nuorten työpajoilla -opas on tehty selventämään sekä opettajille että ohjaajille, mitä opintojen suorittaminen työpajalla tarkoittaa käytännössä.

Sähköinen versio pajaoppaasta, pajaopintoihin liittyvä lomakkeisto ja esimerkit avatuista opetussuunnitelmista on saatavana ladattavissa täältä »

Lisätietoja:
Taina Laaksonen, nuorisopalvelupäällikkö, Turun kaupungin vapaa-aikatoimiala